vízizene

Megint a vízen vagyok. Az angol és a Disney hajók után most a Silver Wind fedélzetén. Az út a Karib-tengeren és Dél-Európa partjainál vezet. Esténként a koktélbárban zongorázom, napközben a kikötőkben mászkálok. Élmények, benyomások egy bárzongoristától.

Friss topikok

  • tömjénzsolti: Nagyszerű! Már régen hiányoltam az újabb útibeszámolókat és a csodálatosnál csodálatosabb fotókat.... (2018.07.29. 12:57) 2018.02.13. Fort-de-France, Martinique
  • tömjénzsolti: Érdekesek és informatívak a képek,jó a tájékoztató összekötő írás is, várom a folytatást. (2018.04.15. 10:32) Szentpétervár (3. rész)
  • Zsomatograf: Hello! Eltűnt a Szentpétervár 1. része. :-O Mondjuk a Feedly becachelte, így ott meg tudtam nézni... (2018.02.20. 08:42) Szentpétervár ízelítő
  • Kis ember: @luxusMátéslusszkulcs: Az útnak vége, de nemsokára jön a következő. És ígérem, hogy befejezem az ... (2018.01.24. 11:33) 2017.07.27. Visby, Gotland
  • Csöre: wow!Hűha!Hajjajjaj!Meg se tudok szólalni! És a ti hajótok "csak" olyan böhöm nagy volt??? Azért az... (2017.11.18. 15:18) 2012. december 17. Panama-csatorna

Linkblog

Megint a vízen vagyok. Az angol és a Disney hajók után most a Silver Wind fedélzetén. Az út a Karib-tengeren és Dél-Európa partjainál vezet. Esténként a koktélbárban zongorázom, napközben a kikötőkben mászkálok. Élmények, benyomások egy bárzongoristától.

AZ ÚTVONAL

Hogy merre járok, az https://www.icruise.com/ships/silversea-cruises-silver-wind-cruise-itineraries.html oldalon lehet megnézni

2017.05.12. Korinthoszi-csatorna

2017.05.21. 18:19 :: Kis ember

Utunk Görögországból Olaszországba a Korinthoszi-csatornán át vezet. A Korinthoszi-földszoros átvágásával létrejött 6343 méter hosszú csatornát 1881-1893 között építették és mi magyarok különösen büszkék lehetünk rá, mint majd később kiderül. Hajónk ezzel a rövidítéssel több mint négyszáz kilométert spórol meg.

 

korinthoszi-csatorna_2.jpg

Korinthoszi-csatorna

 

Már az ókori görögök is... meg akarták építeni a csatornát, de ez a kor technikai színvonalán lehetetlen volt. Ugyanígy jártak a rómaiak is: Néró i. sz. 67-ben hatezer rabszolgát rendelt az építkezésre, hogy kiváltsa a Diolkoszt, a szárazföldi szállítóutat, de halálakor ez félbemaradt. Mivel nem alkalmaznak zsilipeket, ezért nyolcvan méter mélyen kellett a sziklát átvágni.

 

korinthoszi-csatorna_1.jpg

Korintoszi-csatorna

 

Ehhez Gerster Béla magyar mérnök, a Panama-csatorna nyomvonalának egyik kijelölőjének, a Ferenc-csatorna építőjének és négy másik magyar társának – Kauser István, Nyári László, Pulszky Garibaldi és Stéghmüller István – zsenialitása kellett. Na és persze Türr István, az örök kalandor és fantasztikus, bátor katona és politikus állandó küzdelme, szervezése. Türr 1881-ben kapott megbízást a görög kormánytól a csatorna építésére, melyet egy francia társaság kezdett el, de az a viziút két végének kimélyítése után 1888-ban csődbe jutott – mint azt már a Panama-csatornánál megszokhattuk. De Türr nem adta fel, kormányokat és magánszemélyeket bírt rá a folytatásra, amit végül egy görög társaság Antonisz Matszasz vezetésével 1893. október 28-ra fejezett be, ekkor adták át a forgalomnak. Az építkezés alkalmával 1200 tonna lőporral és 450 tonna dinamittal dolgoztak, 11 millió köbméter földet és kőzetet termeltek ki

Türr István nevét őrzi például a vontatóhajónk is.

 

a_turr_istvan_vontatohajo.jpg

A Türr István vontatóhajó

 

A csatorna igen keskeny 21,3 méter a hajózóút szélessége, már átadásakor is csak az átlagos méretű járművek fértek el benne, mára pedig szinte kizárólag turistahajó, abból is csak a kisebbek és partmenti szállítóhajók veszik igénybe. Mi is éppen hogy csak beférünk,

 

epp_hogy_csak_elferunk.jpg

Épp hogy csak elférünk

 

nem egyszer fordul elő, hogy csikorognak a gumibabák, melyeket a hajó és a szikla közé engednek le a függőleges falon is megélő fák-bokrok ágai pedig behajolnak egészen a harmadikon lévő nyitott legénységi fedélzetig.

 

megelnek_a_fak.jpg

Megélnek a fák

 

A révkalauz erősen koncentrál, folyamatosan kiabál be a kormányosnak, miközben a híd oldalán lévő kitüremkedésből meredten figyeli a partot.

 

revpilota.jpg

Révpilóta

 

Egy pillanatra leszaladok a kabinba, az ablakon kitekintve ez a látvány fogad:

 

ez_latszik_az_ablakombol.jpg

Ez látszik az ablakomból

 

Deja vu érzésem támad, ugyanilyen volt, mikor a Panama-csatornán haladtunk át a Disney Wonderrel.

Panama-csatorna

A hajók méretének növekedése és a kiszolgálóegységek változatlansága állandó problémát jelent a vízi szállítmányozásban. Érdekesség, hogy annak idején a Disney két testvérhajóját, a Disney Magicet és a Disney Wondert úgy építették, hogy megfeleljenek a Panamax-szabványnak (azaz beférjenek a Panama-csatornába), de egy nagyjavítás folyamán a Magicot kibővítették három méterrel, így már túl hosszú, nem fér be a Gatún- és a Miraflores zsilipeken. Éppen ezért nyáron a Wonder megy Alaszkába, a Magic pedig transzatlanti úttal átjön Európába. De az amerikai nukleáris repülőgép-hordozók kifejlesztésében is nagy szerepet játszott, hogy az USA keleti partjairól a nyugatira átmenni azokkal a hatalmas járművekkel csak a Horn-fok megkerülésével lehetett, s ez rendkívüli feladatot rótt az üzemanyag-ellátás megszervezésére. A kísérőhajókat így is el kell ugyan látni, de a CVN hordozók vígan átkenek a bennük duruzsoló atomreaktorral.

 

Két órába telik megtennünk a hat kilométeres utat, ez óránként nagyjából két tengeri mérföldes sebességet jelent. A vontatóhajó nem egyedül küzd meg a Silver Cloud tömegével, mi is segítünk a saját hajtóművünkkel, de azért derekasan dolgozik.

 

hajovonta.jpg

Hajóvonta

 

Mielőtt kiérnénk, leengedik a bukóhidat,

 

bukohid.jpg

Bukóhíd

 

amit utánunk újra felemelnek

 

emelik_vissza_a_bukohidat.jpg

Emelik vissza bukóhidat

 

A második képen jól látható, hogy a híd éppen a süllyesztett állapotból emelkedik vissza, még nincs egy szintben a fix részekkel, ahol a gyalogosok és az autóvezetők várakoznak

 

kilatas_a_kilencedikrol.jpg

Kilátás a kilencedikről

 

Miután a pilot távozik, teljes sebességre kapcsolunk. Kicsit szomorkodom, mert megszűnik a jó kis görög internetem (10 euróért adtak 8 gigabájtot), de ugyanakkor örülök, mert szívem csücske, Itália felé haladunk. Ég áldjon, fehér házak, kék tetők és romok; isten hozott fakóvörös épületek, keskeny utcácskák, száradni kitett ruhák között! Viszlát girosz, légy üdvözölve pizza és fagylalt!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://vizizene.blog.hu/api/trackback/id/tr7312530159

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása