vízizene

Megint a vízen vagyok. Az angol és a Disney hajók után most a Silver Wind fedélzetén. Az út a Karib-tengeren és Dél-Európa partjainál vezet. Esténként a koktélbárban zongorázom, napközben a kikötőkben mászkálok. Élmények, benyomások egy bárzongoristától.

Friss topikok

  • tömjénzsolti: Érdekesek és informatívak a képek,jó a tájékoztató összekötő írás is, várom a folytatást. (2018.04.15. 10:32) Szentpétervár (3. rész)
  • Zsomatograf: Hello! Eltűnt a Szentpétervár 1. része. :-O Mondjuk a Feedly becachelte, így ott meg tudtam nézni... (2018.02.20. 08:42) Szentpétervár ízelítő
  • Kis ember: @luxusMátéslusszkulcs: Az útnak vége, de nemsokára jön a következő. És ígérem, hogy befejezem az ... (2018.01.24. 11:33) 2017.07.27. Visby, Gotland
  • Csöre: wow!Hűha!Hajjajjaj!Meg se tudok szólalni! És a ti hajótok "csak" olyan böhöm nagy volt??? Azért az... (2017.11.18. 15:18) 2012. december 17. Panama-csatorna
  • A Tengerész: Nagyon jók a képek. Arra nem vállalkozom, hogy megmondjam melyik milyen hajó, mert a hadihajókhoz ... (2017.08.20. 11:18) 2017.07.23. Szentpétervár

Linkblog

Megint a vízen vagyok. Az angol és a Disney hajók után most a Silver Wind fedélzetén. Az út a Karib-tengeren és Dél-Európa partjainál vezet. Esténként a koktélbárban zongorázom, napközben a kikötőkben mászkálok. Élmények, benyomások egy bárzongoristától.

AZ ÚTVONAL

Hogy merre járok, az https://www.icruise.com/ships/silversea-cruises-silver-wind-cruise-itineraries.html oldalon lehet megnézni

2017.06.30. Murmanszk

2017.07.14. 01:22 :: Kis ember

Előző nap folyamatosan bőgött a ködkürt, ringatózott a hajó, ahogy a sarkvidéki nyári ködben Arhangelszkből Murmanszkba tartottunk. Itt viszont szép idő fogadott, amint lehetett, ki is mentem biciklizni a városba. A KGB-s tisztnő még a hajón sokáig vizsgálta az útlevelemet, telefonálgattak aztán csak kiengedtek. A kijáratnál újabb ellenőrzés, ez már gyorsan ment. Szpasziba- mondom udvariasan és jobbra pillantok, ahol a Lenin atomjégtörő dokkol.

 

lenin_elt.jpg

Lenin élt

 

Előbb azonban a város. Murmanszk ugyanolyan lehangoló mint Arhangelszk, senki nem beszél semmilyen nyelvet az oroszon kívül, panelházak mindenhol, szocreál szobrok, a postán sokáig magyarázom hogy képeslapot akarok, aztán megtanulom a szót: atkritka. Atkritka, az nincs, mondják és a főpostára küldenek, ott már valóban van. A főposta természetesen a Lenin Proszpekten található, közvetlenül a Komszomolszkaja ulica és a Karl-Marx ulica mellett.

 

veluk_elo_mult_1.jpg

Velük élő múlt 1.

 

A város hősies szerepet játszott a II. világháborúban (igaz, melyik szovjet város nem?), a szövetségesek ide tudták transzportálni a segélyeket. Közel van a finnekhez, akkoriban a német hadsereget csak kilométerek választották el Murmanszktól, de a félsziget elszánt védőinek köszönhetően, akik két évig kitartottak, nem sikerült bevenniük a várost.

 

veluk_elo_mult_2.jpg

Velük élő múlt 2.

 

Ez a közelség aztán a kilencvenes években a prostituáltaknak jelentett előnyt, akik Finnországba jártak a jóval fizetőképesebb kereslet miatt. Később a finn hatóságok ezt a vízum szigorításával eltörölték. Reméltem hogy találok egy masszőrt vagy csontkovácsot, ha már itt a kapitalizmus a nyakunkon, de sehol a városban, több helyen is megkérdeztem. Kiderült hogy évente két-három külföldi hajó látogat csak Murmanszkba.

 

veluk_elo_mult_3.jpg

Velük élő múlt 3.

 

Visszavergődök a kikötőbe, nem egyszerű mert sokszoros vasúti síneken kell átküzdeni magam, a vonatok jönnek mennek a maguk komótos tempójában. Valószínűleg sokan elvesztik a türelmüket, ezért speciális módon védik az átjárókat.

 

vasuti_atjaro.jpg

Vasúti átjáró

 

Emellé még a tölcsérhangszóróból szaggatott csilingelés is hallatszik, kész időutazás. Az egyik átjáróban hosszan vesztegel egy tehervonat, kikerülni nem lehet, gyűlik a sor. Örülök hogy időben visszaindultam, ha sietnem kéne, valószínűleg idegbeteg lennék.

 

Pont délre érek vissza, van egy órám még, éppen indul egy idegenvezetés a jégtörőre. Naiv olasz navigátorunkkal együtt mi vagyunk csak külföldiek, mindenki más orosz. Alessandro azért naiv, mert azt hitte, fizethet dollárral a belépőért. Nos persze hogy nem. Szerencsére nálam van elég rubel, nagyvonalúan meghívom a 300 rubeles (kb 1500 forintos) tikettre. Az idegenvezető csak oroszul beszél, próbálok valamit kihámozni a mondanivalójából. Később az egyik látogató segítségével pár szóban összefoglalja angolul is a lényeget.

 

ket_hajo.jpg

Két hajó

 

A Lenin atomjégtörő korának hatalmas vívmánya volt. Az 1957-59 között épült hajót OK-150 nyomottvizes reaktorral szerelték fel. Évente kb. tíz kilogramm uránium-235-öt fogyasztott.

 

reaktorter.jpg

Reaktortér

 

A fenti képen is látható, hogy méretben szinte megegyezik a Silver Clouddal: 16.000 tonnás, 134 méter hosszú, 27,6 méter széles és 16,1 méter magas. Legnagyobb sebessége 18 tengeri mérföld (33 km/h), de jégtörő üzemmódban általában 2-10 mérföld/órával haladt.

A szárazföldiek elképzelésével szemben a jeget nem az orrával törte, hanem felúszott a maximum két méter vastag jégre és a súlyával összeroppantotta. Iszonyú energiákat fogyaszthatott ez az állandó fel-le haladás.

 

magyarazo_tabla2.jpg

Magyarázó tábla 2.

 

Ha a térképre nézünk, láthatjuk hogy a Szovjetuniónak milyen nagy szüksége volt a jégtörőkre: két másik tengeri kijáratánál, a Fekete- és a Balti-tengereken az imperializmus fenevadjai uralták a szűk átjárókat, a Fehér-tenger pedig befagy télen. A Lenin szolgálatba állításával a hajózóútvonalak lerövidültek és a szovjet tengeri flotta végre egész évben bevethető volt. Nem utolsó szempont, hogy a közeli Arhangelszkben gyártották a félelmetes hírű tengeralattjárókat, melyeknek szintén jól jött a szabad víz.

 

A másik célja az arktika felfedezése és szabaddá tétele volt, különösen a sarkvidéki olajmezők utáni kutatás. Ilyen távolságokat a jégen át csak atommeghajtású hajóval lehetett megtenni.

 

harminc_ev_szolgalat.jpg

Harminc év szolgálat

 

Az atomerőmű pont úgy működik, mint a háziasszonyok kuktája: a maghasadás során keletkező energia elnyelődik, ezáltal hő termelődik. Ezzel vizet forralnak (egy- vagy kétkörös rendszerrel) és a gőzt utána kiengedik egy turbinára. A gőz megforgatja a turbinát, kész is az áramfejlesztő.

 

generator.jpg

Generátor

 

Turbina

 

A videón a turbina kb. 1300-szor lassabban forog, mint üzem közben. És persze a burkolat is hiányzik róla.

Mindezt a vezérlőteremből lehetett irányítani.

 

gephaz_vezerlo.jpg

Gépház vezérlő

 

Navigátorunk szerint nem sokban különbözik a mi hajónkétól. Felszereltsége a korhoz képest komoly.

 

komoly_felszereltseg.jpg

Komoly felszereltség

 

Ha jól vettem ki, ez a kép a hűtőberendezés kontrollműszere.

 

hutes.jpg

Hűtés

 

1967-ben a hűtőberendezés meghibásodott, kisebb nukleáris balesethez vezetett. A Lenin atomjégtörőn összesen két kisebb ilyen jellegű affér történt.

 

A felső szintek elképesztően szépen kidolgozottak. Sok-sok hónapot töltöttek el itt a legénység tagjai, igyekeztek hát nívósan elkészíteni a belső tereket.

 

lenin_folyoso.jpg

Folyosó

 

Faburkolat mindenhol, linóleum vagy szőnyeg a padlón. Régi irodák szaga köszön vissza.

 

lepcsofeljara.jpg

Lépcsőfeljáró

 

A kantinban pianínó,

 

kantin.jpg

Kantin

 

pianino.jpg

Pianínó

 

a központi teremben rendes nagyzongora.

 

nagyzongora.jpg

Nagyzongora

 

Híres előadókat is meghívtak játszani rajta, de megfordult itt Gagarin és Fidel Castro is. Utóbbiak lehet hogy sakkoztak

 

sakkasztalok.jpg

Sakkasztal

 

A díszteremben intarziák

 

diszterem.jpg

Díszterem

 

A többiek már felmentek a hídra, én még nézelődöm kicsit. Csönd lesz talán. Ketten vagyunk most: Lenin és én. Lenin mint kép szobám falán.

 

mindenhol_buzdit.jpg

Mindenhol buzdít

 

Szerintem itt a legmagasabb az egy négyzetméterre eső Lenin ábrázolások aránya.

 

hatalmas_homlok_hatalmas_esz.jpg

Hatalmas homlok, hatalmas ész

 

A híd körülöleli kapitány kajütjét, dolgozóját és szalonját.

 

kapitany_dolgozo.jpg

Kapitányi dolgozó

 

szalon.jpg

Szalon

 

Alessandro be akart nyitni a kajütbe is, de zárva volt, azt mondták, a kapitány éppen alszik. Ezek szerint a nyugalmazott tengerésztiszt a hajón él?

Navigátorunk egyébként remekül érezte magát, a gépteremben még nem volt olyan élénk, de a hídon, megszokott környezetében már otthonosan mozgott. Belenézett az ősöreg radarberendezésbe, bár mint megjegyezte, hiányzik a fekete gumimaszk mellyel teljes sötétséget lehetett benn csinálni.

 

navigatorunk_visszater_a_multba.jpg

Navigátorunk visszatér a múltba

 

A polcokon lévő füzetekről engem kérdezgetett, mit jelentenek, kibetűzöm neki, az egyik rádiólogokat tartalmaz, buzgón beleolvas és értelmezi is.

 

navigatorunk_visszater_a_multba2.jpg

Navigátorunk visszatér a múltba 2.

 

A navigációs asztalt még felismerem, bár elsőre simán nyomdai levilágítónak nézném.

 

navigacios_asztal.jpg

Navigációs asztal

 

Jó pár hagyományos eszköz is megtalálható, például az összeköttetés a gépház és a híd között,

 

osszekottetes.jpg

Összeköttetés

 

vagy a szócső.

 

szocso.jpg

Szócső

 

A műszerezettség polgári (azaz nem hadi-) hajóhoz képest eszméletlen. Jó, a Lenint tekinthetjük kutatóhajónak, így már érthetőbb.

 

muszer_1.jpg

Műszer 1.

 

muszer_2.jpg

Műszer 2.

 

muszer_3.jpg

Műszer 3.

 

muszer4.jpg

Műszer 4.

 

muszer_5.jpg

Műszer 5.

 

muszer_6.jpg

Műszer 6.

 

muszer_8.jpg

Műszer 8.

 

muszer_9.jpg

Műszer 9.

 

muszer_10.jpg

Műszer 10.

 

 

muszer_11.jpg

Műszer 11

 

muszer_12.jpg

Műszer 12.

 

muszer_13.jpg

Műszer 13.

 

Kedves értő blogolvasók, legyenek olyan kedvesek beazonosítani a képen látható műszereket. A morzét és a „teletajp”-ot felismerem, de a többi rejtély.

Íme egy BRG SHR 116 gyártmányú magyar adatrögzítő magnetofon. A „B” gondolom itt még Beloiannisz...

 

brg_shr.jpg

BRG SHR

 

Élelmes műszerészek alkatrészdoboza.

 

alkatreszdoboz_gyufaskatulyabol.jpg

Alkatrészdoboz gyufaskatulyából

 

Nekem az üvegbetétes biztosíték túl modernnek tűnt, de aztán beugrott, hogy a hajó 1989-ig teljesített szolgálatot.

 

Gyönyörűen karban tartják a járművet, az óra például szépen mutatja a pontos időt.

 

az_ora_mukodik.jpg

Az óra működik

 

Sajnos az oroszoknak múzeumban még fejlődniük kell. Ha összevetjük a Lenint az USS Midwayjel

 

(San Diego - USS Midway)

 

akkor tapasztalnunk kell, hogy bár a Lenin technikailag érdekesebb, de a Midwayt úgy rendezték be, hogy egyik ámulatból a másikba esünk. Itt csak szimplán, szárazon mutatják be a berendezéseket, míg ott igyekeztek életszagúbbá tenni.

 

orvosi_rendelo.jpg

Orvosi rendelő

 

Igaz, itt viszont van túravezető, csak sajnos semmit nem értek abból amit mond. Mikor viszont rákérdezünk az atomreaktor működésére, készségesen mutatja be az mellékelt maketten.

 

reaktor_belso_felepitese.jpg

Reaktor belső felépítése

 

Nagyon elment az idő, még megcsodáljuk az olimpiai lángot,

 

olimpiai_lang.jpg

Olimpiai láng

 

amely nem tudom hogy került ide, aztán sietünk is vissza a hajóra.

 

A pieren fiatalok hangoskodnak, esküvőre készülnek.

 

eskuvo.jpg

Esküvő 1.

 

eskuvo_2.jpg

Esküvő 2.

 

eskuvo_3.jpg

Esküvő 3.

Az „All crew on board time” 13.00. 13.05-re érek vissza, nem izgulok, látom hogy bunkerolják (tankolják) a hajót, egyhamar nem indulunk még. Mikor beérkezem, a reggel óta ott szobrozó KGB-s bárisnyának a kezébe nyomom a piros bumázskát „ocseny szpasziba málágyec” kifejezéssel, ezen jót nevet. Paula a személyzetis, elvesztve angol hidegvérét sziszegve számon kéri az öt percet, nem értem mit dühösködik, közli hogy a kapitányhelyettes (egyben biztonsági tiszt) elé citáltat. Ugyanezt megkapja Alessandro is, értetlenül pillogunk. Ebédnél aztán beugrik, hogy valószínűleg le kell adnia az összes útlevelet a csekistáknak, azért volt ideges, nem akar kikezdeni az állambiztonsággal. (Nem történt egyébként semmi.)

 

Négykor indulunk, délutáni álmomból ébredve kipillantok az ablakon, egyből a Kuznyecov Admirálist, Oroszország egyetlen repülőgép-hordozóját látom.

 

kuznyecov.jpg

Kuznyecov

 

Könnyű felismerni a síugrósánc orráról. Az orosz (és az angol) vadászgépek a saját erejükből szállnak fel, a rövid futópálya miatt kell feldobni őket a levegőbe. Az amerikaiak gőzkatapultot használnak.

 

Még bevillan a Roszatomflot (eredetileg Atomflot, látszódik is) másik egysége, a Szevmorputy

 

roszatomflot.jpg

Roszatomflot

 

atommeghajtású konténerszállító, aztán lassan eltűnik a part. Irány vissza Norvégiába!

 

magyarazo_tabla.jpg

Magyarázó tábla

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vizizene.blog.hu/api/trackback/id/tr3912662485

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Évamama 2017.07.15. 19:45:21

Műszer 6 szerintem óptima írógép, műszer 10 telexgep, aztán a lyukszalagost távíronak nézem, Péter biztosan többet is felismerné. Nem volt ott sugarveszely? Hova tették a hajó lelkét, az atom meghajtást? Azt sem értem, minek ment ide ez a hajó? Mit csináltak az utasok?

csaba03 2017.07.17. 09:56:46

műszer2 egy mélységmérő

Kis ember 2017.07.18. 08:56:57

@csaba03: Köszönöm. És tudjuk milyen elven működik? Radar, visszhangos vagy egyéb?

csaba03 2017.07.18. 09:52:24

@Kis ember: ultrahangos, a hang kibocsátása és a visszhang észlelése között eltelt időt méri, ez alapján számolja a mélységet (az eltelt idő osztva kettővel és szorozva a hang sebességével, ami vízben ~1500 m/s), analóg műszer, a mélységet a kör alakú tárcsán világító csík mutatta (két skála van, mélységtől függően lehet közöttük váltani egy kapcsolóval)
a mélységmérők általában ma is így működnek, csak a kör alakú analóg kijelző helyett digitális számkijelző mutatja a mért értéket

csaba03 2017.07.18. 09:59:54

ja, elborult agyú hajósoknak ma is gyártanak ilyen "retró" külsejű műszert:

www.nasamarine.com/wp-content/uploads/2015/12/stingray.jpg

Kis ember 2017.07.19. 22:51:44

@csaba03: Ahogy annak idején Dékány András a "Kalózok bálnák tengerek" c. művében megírta. Az Atlas Echolot!

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2017.07.25. 23:48:16

Na szóval kissé megkésve, de annál nagyobb szeretettel, ahogy a régi "szív küldi"-kben szokták volt üzenni.
1. Először is nagy élmény volt a hajóbelső, folyosók, kabinok belseje szinte ugyanaz mint egykori M/S Petőfi szovjet építésű MAHART tengerjárón, amin kétszer 10 hónapot töltöttem. Még a Lenin kép a tiszti szalon falán is ugyanaz a jobb profil volt, a Fülöp szigetekre érkezve szedtük le hogy ne tűnjünk annyira kommunistáknak az akkor Ferdinand Macros uralta országban, sose került vissza.
2.Még a parancsnoki híd is hasonló, nem tudom azóta letettek e róla, de akkoriban nem rakták a műszereket egy közös szekrénybe, hanem mindennek külön öntött alumínium vízmentes (ja beltérben még csak-csak, de kint a decken MINDEN beázott)háza volt mint a "komoly felszereltség" képen látszik, dobozka, szekrényke egymás hegyén hátán, imádták a ruszkik.
3.Műszer 1. Fogalmam sincs micsoda.
4.Műszer 2. Ultrahangos mélységmérő
5.Műszer 3. Nem tudom
6.Műszer 4. Magnó, beragadt a lejátszás gomb.
7.Műszer 5. SzT 35 géptávíró, a seregből ismerős, hajón
nem láttam ilyet soha. Annakidején úgy kezdődött a műszaki leírása, hogy "már a nagy honvédő háború idején bebizonyította megbízhatóságát" szóval legalább olyan modern mint a szovjet gyártmányú korszerű Kurszk 4 típusú gyrokompasz, aminek az eredeti Anschütz változatát a malmői tengerészeti múzeumban kiállított német U boaton láttam viszont.
8.Műszer 6. Ez is valami telex lesz. Gondolom már a civil, nem titkosított fajta.
9.Műszer 8. Ez a rádióadó lesz.
10.Műszer 9.Előtérben szalagos géptávíró vevő, mögötte rádióvevő, a jobbra tőle lévőt képtávírónak saccolom.
11.Műszer 10.u.a. mint 5. csak becsukva.
12.Műszer 11. Vótmá 9-el.
13. Műszer 12. Nem tudom, de gyanítom, hogy a rádiós felszerelése.
14.Műszer 13. A két körskálás a rádióvevő, a többi is a rádióállomás tartozéka, középen a jobbra-balra rángatós Morse billentyű, ezzel sokkal gyorsabban lehet adni mint a pötyögtetőssel, csak legyen aki ugyanilyen gyorsan megérti.