Vonatozni mentem. Nem is akármilyen vonattal, hanem az 1898-ban épült White Pass and Yukon Route keskenyvágányú vasúttal! Úgy adódott, hogy az egyébként igen drága jegyet most kizárólag csak a személyzetnek csak 10 dollárért adták. Kihagyhatatlan ajánlat, az eredeti árát is megéri a jegy, de a többiekkel utazni amúgy is megfizethetetlen. Mégis más az, ha ismerősökkel megy az ember.
Skagway neve a tlingit indián nyelv „Skagua” szavából származik, jelentése: „A Hely, Ahonnan Az Északi Szél Fúj”.
Skagway kora reggel
Újabb fordításként mondják még rá, hogy „Szeles Hely Fehér Süveggel A Vízen"
cukorsüveg a hegy tetején
Na itt igazodjon el az ember!
Összesen 850 állandó lakója van, rájuk zúdul a közel 4-5000 turista, amit három-négy hajó hoz folyamatosan.
ez mind Skagway
kirándulás gazdagoknak
A vasút:
A vasút a létét az alaszkai aranyláznak köszönheti. Három ember, név szerint George Carmack és két indián társa, Skookum Jim és Dawson Charlie 1896-ban Bonanza Creek környékén Klondike-ban egy parányi aranyrögöt találtak. Nem volt nagyobb, mint egy töltényhüvely, de ez elég volt ahhoz, hogy meginduljon a roham. Több, mint százezer ember indult neki, hogy kutasson a sárga fém után, de alig harminc-negyvenezer érte el a klondike-i aranymezőket, s alig néhány száz gazdagodott csak meg (ahogy az lenni szokott). Köztük volt a felfedező, George Carmack is, akinek kalandos élet jutott: két felesége volt, ingatlanbefektető lett Seattle-ben és Kaliforniában.
A csoportok Skagway-ből indultak, át a hegyeken. Az út borzalmas volt, 800 kilométer hosszan, állatok-emberek hátán vitték a rengeteg holmit, ami a túléléshez kellett. Veszélyes és kimerítő kaland, több mint háromezer ló pusztult el a megerőltetéstől és a hajtók hozzá nem értése miatt.
monumentális
Ki kellett találni valami könnyebb megoldást. 1897 őszén George Brackett, a Northern Pacific Railroad tervezőmérnöke húszkilométeres fizetős utat épített a White Pass kanyon oldalában (a White itt nem fehéret jelent, Sir Thomas White kanadai miniszterről nevezték el). A fizetőkapukat azonban az utasok kikerülték, így ez a vállalkozás csődbe ment.
út a hegyen át
„Sínek! Sínek! A látnokok szerint, akik népszerű folyóiratokba írtak, a jövendő ott hever e párhuzamos sínek végén. Távolba nyúló vasúti sínek és városközi villamossínek és városi villamossínek és magasvasúti sínek, mindnek az acélszála ott húzódik az ország földjén, keresztül-kasul, mint egy fáradhatatlan civilizáció szövedéke” – írja E. L. Doctorow Ragtime c. könyvében a századelőről. Nos, a megoldás itt is a vasút lett, ami nem meglepő: a XIX század a vasútépítések kora. Sir Thomas Tancrede és Michael J. Heney belevágtak az építkezésbe. „Adjanak elég dinamitot és akár a pokolba tartó vonatot is megépítem” – mondta Heney. 230.000 dollárnyi alaptőkével 1898 május 28-án megkezdődött a White Pass – Yukon Railroad vasút építése.
vonatszerelvények
állomás
„Teljesen esélytelen építkezés”-nek hívták. Mintegy 30 kilométeren ezer méter magasságig kellett eljutni, legtöbb helyen 3,9%-os meredekséggel.
ott megyünk majd fel
A kanyarok rendkívül élesek kellettek legyenek.
hegyek között…
völgyek között
Alig két hónappal a kezdés után már egy hatkilométeres szakaszon megindulhatott a szerelvény (istenem, ha most ilyen tempóban építenénk…).
A 176 kilométeres út minden szakasza kemény próbatétel volt.
roncsok a völgyben
Az építkezést sokszor 16 %-os emelkedőn végezték, két alagutat vágtak a bazaltba és számtalan hidat emeltek.
híd a semmibe
híd a semmibe 2
1899 február 20-án (alig három év alatt!) elérték a White Pass hágót (32 kilométer),
határ
és júliusra a Bennett-tavat (64 kilométer),
a Bennett-tó kezdete
kalauz a hágón
fordító
ahol a víziút kezdődött. Közben egy másik csapat északról épített délnek. Végül 1900-ra elkészült 108 kilométeres út Carcross Yukon városáig.
Harmincötezer ember dolgozott az építkezésen, volt aki csak egy napig, de volt, aki hosszabb ideig rakott 16 tonnát (és mennyi a bér?)
a fekete kereszt
Az aranyláz elmúltával sem számolták fel a vasutat. A II. világháború idején például a hadsereg alaszkai állomásainak legfőbb kiszolgálója volt (lehet, hogy Faludy György is utazott rajta? Itt (is ) volt ugyanis katona).
már nagyon magasan járunk
Egészen 1954-ig gőzmozdonyok húzták a szerelvényt, azután lecserélték őket dízel-elektromos meghajtásúakra.
rozsdásodó gőzmozdony
White Passra tartunk
A cég egész konglomerátummá nőtte ki magát: dokkok, vonatok, buszok, lovaskocsik, kamionok, hajók, repülők, helikopterek, hotelek és vezetékek vannak a birtokában. 1982 és 1988 között, mikor a világpiacon lezuhant a fém ára, felfüggesztette a működését, de utána mint turisztikai látványosságot újra megnyitották.
patak, hegyek
tiszta vízű patak
vízesés
fjord
Megérte!