vízizene

Megint a vízen vagyok. Az angol és a Disney hajók után most a Silver Wind fedélzetén. Az út a Karib-tengeren és Dél-Európa partjainál vezet. Esténként a koktélbárban zongorázom, napközben a kikötőkben mászkálok. Élmények, benyomások egy bárzongoristától.

Friss topikok

  • tömjénzsolti: Nagyszerű! Már régen hiányoltam az újabb útibeszámolókat és a csodálatosnál csodálatosabb fotókat.... (2018.07.29. 12:57) 2018.02.13. Fort-de-France, Martinique
  • tömjénzsolti: Érdekesek és informatívak a képek,jó a tájékoztató összekötő írás is, várom a folytatást. (2018.04.15. 10:32) Szentpétervár (3. rész)
  • Zsomatograf: Hello! Eltűnt a Szentpétervár 1. része. :-O Mondjuk a Feedly becachelte, így ott meg tudtam nézni... (2018.02.20. 08:42) Szentpétervár ízelítő
  • Kis ember: @luxusMátéslusszkulcs: Az útnak vége, de nemsokára jön a következő. És ígérem, hogy befejezem az ... (2018.01.24. 11:33) 2017.07.27. Visby, Gotland
  • Csöre: wow!Hűha!Hajjajjaj!Meg se tudok szólalni! És a ti hajótok "csak" olyan böhöm nagy volt??? Azért az... (2017.11.18. 15:18) 2012. december 17. Panama-csatorna

Linkblog

Megint a vízen vagyok. Az angol és a Disney hajók után most a Silver Wind fedélzetén. Az út a Karib-tengeren és Dél-Európa partjainál vezet. Esténként a koktélbárban zongorázom, napközben a kikötőkben mászkálok. Élmények, benyomások egy bárzongoristától.

AZ ÚTVONAL

Hogy merre járok, az https://www.icruise.com/ships/silversea-cruises-silver-wind-cruise-itineraries.html oldalon lehet megnézni

2012. augusztus 30. Skagway

2012.09.05. 14:34 :: Kis ember

Vonatozni mentem. Nem is akármilyen vonattal, hanem az 1898-ban épült White Pass and Yukon Route keskenyvágányú vasúttal! Úgy adódott, hogy az egyébként igen drága jegyet most kizárólag csak a személyzetnek csak 10 dollárért adták. Kihagyhatatlan ajánlat, az eredeti árát is megéri a jegy, de a többiekkel utazni amúgy is megfizethetetlen. Mégis más az, ha ismerősökkel megy az ember.

Skagway neve a tlingit indián nyelv „Skagua” szavából származik, jelentése: „A Hely, Ahonnan Az Északi Szél Fúj”.

Skagway kora reggel.jpg
Skagway kora reggel


Újabb fordításként mondják még rá, hogy „Szeles Hely Fehér Süveggel A Vízen"

cukorsüveg a hegy tetején.jpg

cukorsüveg a hegy tetején

Na itt igazodjon el az ember!

Összesen 850 állandó lakója van, rájuk zúdul a közel 4-5000 turista, amit három-négy hajó hoz folyamatosan. 



ez mind Skagway.jpgez mind Skagway

kirándulás gazdagoknak.jpgkirándulás gazdagoknak



A vasút:

A vasút a létét az alaszkai aranyláznak köszönheti. Három ember, név szerint George Carmack és két indián társa, Skookum Jim és Dawson Charlie 1896-ban Bonanza Creek környékén Klondike-ban egy parányi aranyrögöt találtak. Nem volt nagyobb, mint egy töltényhüvely, de ez elég volt ahhoz, hogy meginduljon a roham. Több, mint százezer ember indult neki, hogy kutasson a sárga fém után, de alig harminc-negyvenezer érte el a klondike-i aranymezőket, s alig néhány száz gazdagodott csak meg (ahogy az lenni szokott). Köztük volt a felfedező, George Carmack is, akinek kalandos élet jutott: két felesége volt, ingatlanbefektető lett Seattle-ben és Kaliforniában.

A csoportok Skagway-ből indultak, át a hegyeken. Az út borzalmas volt, 800 kilométer hosszan, állatok-emberek hátán vitték a rengeteg holmit, ami a túléléshez kellett. Veszélyes és kimerítő kaland, több mint háromezer ló pusztult el a megerőltetéstől és a hajtók hozzá nem értése miatt. 

monumentális_1.jpg

monumentális

Ki kellett találni valami könnyebb megoldást. 1897 őszén George Brackett, a Northern Pacific Railroad tervezőmérnöke húszkilométeres fizetős utat épített a White Pass kanyon oldalában (a White itt nem fehéret jelent, Sir Thomas White kanadai miniszterről nevezték el). A fizetőkapukat azonban az utasok kikerülték, így ez a vállalkozás csődbe ment.


ut a hegyen át.jpgút a hegyen át



„Sínek! Sínek! A látnokok szerint, akik népszerű folyóiratokba írtak, a jövendő ott hever e párhuzamos sínek végén. Távolba nyúló vasúti sínek és városközi villamossínek és városi villamossínek és magasvasúti sínek, mindnek az acélszála ott húzódik az ország földjén, keresztül-kasul, mint egy fáradhatatlan civilizáció szövedéke” – írja E. L. Doctorow Ragtime c. könyvében a századelőről. Nos, a megoldás itt is a vasút lett, ami nem meglepő: a XIX század a vasútépítések kora. Sir Thomas Tancrede és Michael J. Heney belevágtak az építkezésbe. „Adjanak elég dinamitot és akár a pokolba tartó vonatot is megépítem” – mondta Heney. 230.000 dollárnyi alaptőkével 1898 május 28-án megkezdődött a White Pass – Yukon Railroad vasút építése.



vonatszerelvények.jpgvonatszerelvények

állomás.jpgállomás

„Teljesen esélytelen építkezés”-nek hívták. Mintegy 30 kilométeren ezer méter magasságig kellett eljutni, legtöbb helyen 3,9%-os meredekséggel.

ott megyünk majd fel.jpgott megyünk majd fel



A kanyarok rendkívül élesek kellettek legyenek.

hegyek között.jpghegyek között…

völgyek között.jpgvölgyek között

Alig két hónappal a kezdés után már egy hatkilométeres szakaszon megindulhatott a szerelvény (istenem, ha most ilyen tempóban építenénk…).

A 176 kilométeres út minden szakasza kemény próbatétel volt.

roncsok a völgyben.jpgroncsok a völgyben



Az építkezést sokszor 16 %-os emelkedőn végezték, két alagutat vágtak a bazaltba és számtalan hidat emeltek. 

híd a semmibe 1.jpghíd a semmibe

híd a semmibe 2.jpg
híd a semmibe 2

1899 február 20-án (alig három év alatt!) elérték a White Pass hágót (32 kilométer),

határ.jpghatár

és júliusra a Bennett-tavat (64 kilométer),

a Bennett-tó kezdete_1.jpg

a Bennett-tó kezdete

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

kalauz a hágón.jpg

kalauz a hágón


fordító.jpgfordító



ahol a víziút kezdődött. Közben egy másik csapat északról épített délnek. Végül 1900-ra elkészült 108 kilométeres út Carcross Yukon városáig.

Harmincötezer ember dolgozott az építkezésen, volt aki csak egy napig, de volt, aki hosszabb ideig rakott 16 tonnát (és mennyi a bér?) 

fekete kereszt.jpg

a fekete kereszt


Az aranyláz elmúltával sem számolták fel a vasutat. A II. világháború idején például a hadsereg alaszkai állomásainak legfőbb kiszolgálója volt (lehet, hogy Faludy György is utazott rajta? Itt (is ) volt ugyanis katona).

már nagyon magasan járunk.jpgmár nagyon magasan járunk



Egészen 1954-ig gőzmozdonyok húzták a szerelvényt, azután lecserélték őket dízel-elektromos meghajtásúakra.

rozsdásodó g.jpegrozsdásodó gőzmozdony

White Passra tartunk.jpgWhite Passra tartunk

A cég egész konglomerátummá nőtte ki magát: dokkok, vonatok, buszok, lovaskocsik, kamionok, hajók, repülők, helikopterek, hotelek és vezetékek vannak a birtokában. 1982 és 1988 között, mikor a világpiacon lezuhant a fém ára, felfüggesztette a működését, de utána mint turisztikai látványosságot újra megnyitották.

patak, hegyek.jpg

patak, hegyek

 

tiszta viz.jpeg

tiszta vízű patak

 

vízesés.jpg

vízesés

 

fjord.jpg

fjord


Megérte!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://vizizene.blog.hu/api/trackback/id/tr274756062

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.