vízizene

Megint a vízen vagyok. Az angol és a Disney hajók után most a Silver Wind fedélzetén. Az út a Karib-tengeren és Dél-Európa partjainál vezet. Esténként a koktélbárban zongorázom, napközben a kikötőkben mászkálok. Élmények, benyomások egy bárzongoristától.

Friss topikok

  • tömjénzsolti: Nagyszerű! Már régen hiányoltam az újabb útibeszámolókat és a csodálatosnál csodálatosabb fotókat.... (2018.07.29. 12:57) 2018.02.13. Fort-de-France, Martinique
  • tömjénzsolti: Érdekesek és informatívak a képek,jó a tájékoztató összekötő írás is, várom a folytatást. (2018.04.15. 10:32) Szentpétervár (3. rész)
  • Zsomatograf: Hello! Eltűnt a Szentpétervár 1. része. :-O Mondjuk a Feedly becachelte, így ott meg tudtam nézni... (2018.02.20. 08:42) Szentpétervár ízelítő
  • Kis ember: @luxusMátéslusszkulcs: Az útnak vége, de nemsokára jön a következő. És ígérem, hogy befejezem az ... (2018.01.24. 11:33) 2017.07.27. Visby, Gotland
  • Csöre: wow!Hűha!Hajjajjaj!Meg se tudok szólalni! És a ti hajótok "csak" olyan böhöm nagy volt??? Azért az... (2017.11.18. 15:18) 2012. december 17. Panama-csatorna

Linkblog

Megint a vízen vagyok. Az angol és a Disney hajók után most a Silver Wind fedélzetén. Az út a Karib-tengeren és Dél-Európa partjainál vezet. Esténként a koktélbárban zongorázom, napközben a kikötőkben mászkálok. Élmények, benyomások egy bárzongoristától.

AZ ÚTVONAL

Hogy merre járok, az https://www.icruise.com/ships/silversea-cruises-silver-wind-cruise-itineraries.html oldalon lehet megnézni

2012. szeptember 14-15. San Francisco V. rész

2012.11.01. 12:49 :: Kis ember

San Francisco utcáin V.


Ez a rész San Francisco távolabbi részeit mutatja be. Mármint amit láttam belőle.

Lakik Kaliforniában két ismerősünk, barátnál több, de vérségi kapcsolat nincs köztünk. Félig rokon, ahogy a családban mondjuk. Maryll és Pista nem nyeretlen kétévesek … khm… a II. világháborúról saját emlékeik vannak. De ez nem látszik meg rajtuk. Maryll életének nagyobbik részét az Egyesült Államokban töltötte, mégis sokszor kívántam, bárcsak olyan szépen beszélnék magyarul, mint ő teszi. Mikor a sok affektáló külföldre szakadt hazánkfiát hallom, Teller Ede jut az eszembe, aki 50 év, egy fél évszázad elteltével is olyan szépen – bár kissé avíttasan – beszélte anyanyelvünket, mintha csak aznap délután lépett volna ki a Fasori Gimnáziumból. Maryll is hasonló agykapacitással rendelkezik, csak ő humán téren. Pistát, ahogy elnéztem két dolog érdekli igazán immár vagy hetven éve: Maryll és a vitorlázás. Hihetetlen energiával rendelkezik, mi fiatalok már rég kimerültünk, mikor ő még mindig ketyegett. Amúgyis a beceneve „Ketyi” a balatonföldvári vitorlás telepen vagy 60+ éve.

Maryll és Pista.jpgMaryll és Pista

Szerencsém volt, eljöttek értem a hibrid meghajtású Toyotájukkal és megmutatták San Francisco olyan részeit, ahova egyébként nem jutottam volna el – igaz, eszembe sem jutott volna elmenni, lévén nem is tudtam róluk.

Első alkalommal SF nyugati partjára mentünk, ki az óceánhoz. Közben megálltunk a Saint Mary katedrálisnál.

A Saint Mary katedrális.jpgA Saint Mary katedrális

A Saint Mary katedrális remek épület, az a fajta modern struktúra „expresszionista modern”, amelyiket nagyon kedvelek. Nálunk a negyven év kommunizmus (és az azt követő húsz év múltba révedés) miatt nem látni ilyen templomokat, talán csak Makovecz paksi tervezését, de ő az organikus építészet miatt nem használ betont. A Saint Mary pompásan ötvözi a régi katolikus hagyományokat: egyszerre fenséges és emberközeli. Ritka kombináció, otthon nem is igen látni ilyet. 1971-ben készült, 58 méter magas, tetején 17 méter magas aranykereszttel. Ablakaiból rálátni San Franciscóra.

Mikor odaértünk pont vége volt a misének. A hatalmas térben, óriási oltárnál (súlya több, mint egy tonna!) álló pap beszéde tisztán hallható volt az utolsó sorokban is, ráadásul végig úgy tűnt, mintha nem is lenne kierősítve, pedig bizony hangszórók szóltak. Páratlan akusztikai teljesítmény!

A Saint Mary katedrális oltára_1.jpgA Saint Mary katedrális oltára

Orgonája gyönyörű. Ránézésre legalább 6000 sípos, nyelv- és ajaksípokkal, sőt, trombitasora is van! A sípok elrendezés érdekes, nem a régebbi korok megszokott frontfalas elrendezése, mikor a szemből látható (általában ajak-)sípsor uralja a képet, hanem plasztikus, térélményt adó. Ahogy az egész épület láttatni engedi a struktúráját, ugyanígy az orgona is kitárulkozik, igaz, csak szemérmesen: fasípjait egy-két regisztertől eltekintve gondosan eldugja, fémsípjait büszkén közszemlére teszi. Játszóasztala nem magasan, karzaton, hanem a hallgatóság előtt helyezkedik el.

A Saint Mary katedrális orgnája.jpgA Saint Mary katedrális orgonája

Sajnos nem tudtam meghallgatni, pedig kíváncsi lettem volna, vajon a templom további részében is vannak-e sípok.

Üvegbetéteit Pista szerint magyar ember tervezte, sajnos sem ő, sem én nem találtunk róla információt, ha valaki tud valamit, szívesen veszem.

A középen húzódó két üvegcsík, amely a tetőn keresztben metszi egymást finoman megtöri a beton robusztusságát.

A Saint Mary katedrális üvegbetétje - állítólag magyar készítettet.jpgA Saint Mary katedrális üvegbetétje

Kereszt a mennyezeten.jpgkereszt a mennyezeten

A bejárati üvegmotívum szépen ereszti be a fényt a középhajóba.


A Saint Mary katedrális bejárati üvegmotívuma.jpga Saint Mary katedrális bejárati üvegmotívuma


A Sunset Beach San Francisco nyugati részén engem a francia óceáni tengerpartokra emlékeztetett.

Sunset beach SF nyugati részén.jpgA Sunset Beach SF nyugati részén

Hatalmas homokos strand, de mivel már napközben is hűvös volt az idő, nem volt ember a vízben. Ki van ilyenkor a vízben? – kérdeztük a tiszafüredi Flotta (volt KISZ) kempingben egy-egy hosszú hűvös hét után. – A németek meg a kutyák. Itt is igaz, valódi kutyaparadicsom ez a hely, ugrándoznak, játszanak, élvezik a tiszta homokot és a fel-felcsapó vizet.

Sunset beach - a kutyaparadicsom.jpgSunset Beach – kutyaparadicsom

Hátunk mögött „régi” szélmalom.

malom a Sunse Beachnél.jpgSzélmalom Sunset Beachnél

Azért teszem idézőjelbe, hogy régi, mert itt az számít réginek, ami nálunk már modern. Hiába, fiatal ország, van mit tanulniuk. Eszembe jutnak gazdag svájci ismerőseim, kiknek mikor egy üveg négyéves tokaji aszút vittem, megköszönték s betették a borospince mélyére, hadd érjen még egy pár évet, addig is megkínáltak egy 1975-ös pflümlivel, szilvapálinkával, amit még a nagymama, az öreg gourmand főzött le a kertben található fák gyümölcséből.

Maryll és Pista meghívtak egy hamburgerre. Az étterem közvetlenül a parton található, kitűnő rálátással az óceánra s a guanótól, madárürüléktől fehér sziklákra.

Guanótól fehér szikla a Csendes-óceánban.jpgguanótól fehér sziklák

Ó, igen, fehér sziklák, még emlékszem rátok, mennyit sétáltam közöttetek. Itt ugyan nem perzsel forrón a nyár, s a szél is rezdül a tenger felett, de olyan szép volt, hogy nehéz lesz elfelejteni. Közben beszélgettünk, elmesélték kalandos, hosszú szerelmüket, melyet a sors mindenáron tönkre akart tenni, de ők nem hagyták. Sem rezsimek, sem a távolság nem lehetett akadály, s most olyanok, mint borsó meg a héja. Imponáló.



Legközelebb Sausalitóba mentünk, ekkor már M. is velünk volt. A Bay Modell egy érdekes, őrült terv miatt épült. Az ún. Reber Plan, más néven San Francisco öböl terv gátakkal két édesvízi tavat akart létrehozni az öböl helyén. Aki látta a Chinatown című filmet, az tudhatja, hogy Kalifornia átka a szárazság, már pár kilométerre az óceántól is szomjan halnak a növények. Az öntözésükre és a terület édesvízellátására most a Sacramento folyó szolgál. A negyvenes években John Reber, színész, színházi rendező és tanár kitalálta, hogy zárják le az öböl két szarvát és ott a Sacramento vizét megfogva két hatalmas víztározót alakítsanak ki, ezáltal biztosítva a folyamatos édesvízellátást. A gátak ugyanakkor a vasúti és a közúti közlekedést segítenék.

az.jpegaz őrült terv

A képen piros nyilak jelzik az építendő gátak helyét.

Ez a terv nekünk magyaroknak sajnos nem újdonság. Nálunk is feltűntek önjelölt víz-szakértők, akik bölcsész- vagy tanári diplomájukkal egy-két év (néha csak hónap) alatt a vízügy felkent tudorának akarták láttatni magukat- sajnos sikerrel. Emlékszik még valaki arra, hogy dízel szivattyúkkal próbálták egy komplett folyó vízellátását pótolni a Duna mellékágába? És konkrétan odavittek belvízszivattyúkat, azt hitték működni fog, rááldoztak irdatlan mennyiségű pénzt és energiát, persze teljesen feleslegesen. Csak halkan jegyzem meg, hogy az ezért felelős (de soha felelősségre nem vont) emberek a mai napig komoly pozíciókban ülnek – ha nem tévedek egyikük most is államtitkár. Hogy mi a különbség az Egyesült Államok és Magyarország között? Hogy itt nem a szájtépés és a politikai ekézés folyt, hanem 1953-ban a hadimérnökök megépítették az ún. Bay Modellt, ezt a hatalmas realisztikus terepasztalt.

Óriási modell.jpgóriási modell

Igyekeztek mindenben hűségesen leutánozni a természetet, arányos modellt hoztak létre, melyben a vízáramlást tanulmányozták. Ha jól tudom nálunk is volt ilyen, mikor a tiszalöki víztározót építették az ötvenes években. Itt viszont sós vízzel kellett számolni, s a modellben áramló víz sótartalma megegyezik az öbölével!

Néhány adat a modell és a valóság arányairól:

Az öböl százszor mélyebb, ezerszer szélesebb és hosszabb, azaz az öböl-delta egymilliószor nagyobb, mint a modell. 100.000.000, azaz százmilliószor több víz áramlik a valóságban, mint a modellben, de – mint már írtam – a sóssága 1:1, azaz ugyanolyan sós. Az időtényező 1:100, azaz egy óra 36 másodpercnek felel meg. Egy nap negyedóra, egy dagály-apály periódus hét és fél perc. S valóban, a partján üldögélve látszódik, ahogy a mini-dagály ellepi a száraz részeket, finoman körbefolyva majd eltakarva a kiemelkedőbb pontokat, s hét perc múlva visszahúzódik. A legapróbb részletekig hű modellben még a hidakat, mellékfolyókat és egyéb tereptárgyakat is feltüntetik. Szükséges is. Képzelhetjük, micsoda mérnöki probléma, hogy az édesvízforrások vízhozama és a dagály által keltett áramlás sós víz mennyisége mindig arányban legyen a valósággal. Hiszen a kísérletnek éppen ez volt az egyik lényege.

a legapróbb vízforrást is feltüntetik.jpgA legapróbb vízforrást is feltüntetik

A San Mateo híd modellje_1.jpga San Mateo híd modellje

Félemelet magasságból áttekinthető az egész csarnok, de a részletekért bizony le kell menni.

a Golden Gate modellje.jpgA Golden Gate híd modellje

A helyes arányok ellenőrzését titokzatos műszerek végzik.

na ez vajon mi_1.jpgNa ez vajon mi?

mér.jpegmérőberendezés

A modell tele van érzékelőkkel, véleményem szerint (bár én nem vagyok mérnök) elektromos impulzus adó-vevők ezek, hiszen a sós víz egészen másképp vezeti az áramot, mint az édes.

elektromos impulzus adók.jpgelektromos impulzusadók

van kábel b.jpegvan kábel bőven

A mai számítógépek korában csak mosolygunk azokon a számítási mennyiségen, amit akkoriban elvégeztek (ha valaki emlékszik a Cape Canaveral bejegyzésemre, tudhatja, hogy a NASA-nak a földi irányítóközpontban olyan teljesítményű számítógépe volt, ami ma egy negyed iPhone-ban elférne), de a maga korában fantasztikus teljesítményt nyújtottak a mérnökök: a modell tökéletesen sikerült, a számítások bebizonyították, hogy a gátakat nem lehet megépíteni, mert összeomlanának. Így győzedelmeskedett a józan ész és a megfontolt, tudatos tervezés a szárnyaló, hagymázas tervek felett. Figyelmeztetés volt ez, hogy az amatőrök, civilek ideje a tervezésben lejárt – át kell adják helyüket a képzetteknek, profiknak. Az Egyesült Államok tanult belőle.



A hosszú látogatás után Maryll szendvicseit majszolgattuk a parton, miközben a sirályokat, a szemközti, gazdagok lakta hegyoldalt és a kajakosokat figyeltük. A parkolóban egy Chevrolet a negyvenes évekből (nem úgy, mint a skagwayi bejegyzésemben tévesen írtam az ötvenesből), csak ez nem volt olyan szép állapotban.

Akárcsak Alaszkában.jpgakárcsak Alaszkában 1

Akárcsak Alaszkában 2.jpgakárcsak Alaszkában 2

Miközben igazi olasz kávét ittunk a közeli pizzériában, két autó az orrunk előtt csúszott egymásba. Szerencsére nem volt komoly az ügy, csak amolyan „fender-bender”, lökhárító-görbítő csattanás volt. S mit látunk? A szomszéd asztalnál üldögélő két Highway Patrol abban a pillanatban leteszi a kávéját és intézkedni kezd, biztosítják a helyszínt a helyi rendőrök kiérkezéséig. Hiába no, itt komolyan veszik a feliratot a rendőrségi autók oldaláról: szolgálnak és védenek.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vizizene.blog.hu/api/trackback/id/tr464883648

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.11.04. 22:49:45

A kísérleti modell kapcsán több dolog is eszembe jutott. 1. Amikor Mosonyi Emil professzortól 56-os kiállása büntetéséül elvették az egyetemi katedráját és berakták strómannak Dégen Imre mellé, amit egy idő után nem tudott elviselni, az NSZK-ba távozott és ott ő lett a modellkísérleti tanszék vezetője. 2. Mi a lehetőségeinkből is kudarcot faragunk (lásd vízlépcső), míg az amerikaiak a kudarcos modellkísérletből, pénztermelő turistalátványosságot. A rendőrök közti különbség kapcsán meg lásd a mai bejegyzést a amapola.blog.hu hajónaplóban!

Kis ember 2012.11.05. 05:06:59

@A Tengerész:
A gondolat jó, de a Bay Modell nem termel pénzt. Ingyenes a belépés - nekem. Mert Maryll például fizet érte, adó formájában.
De ha jól vettem ki a leírásból, akkor a mai napig használják a modellt különféle áramlástani vizsgálatokhoz.