San Francisco utcáin V.
Ez a rész San Francisco távolabbi részeit mutatja be. Mármint amit láttam belőle.
Lakik Kaliforniában két ismerősünk, barátnál több, de vérségi kapcsolat nincs köztünk. Félig rokon, ahogy a családban mondjuk. Maryll és Pista nem nyeretlen kétévesek … khm… a II. világháborúról saját emlékeik vannak. De ez nem látszik meg rajtuk. Maryll életének nagyobbik részét az Egyesült Államokban töltötte, mégis sokszor kívántam, bárcsak olyan szépen beszélnék magyarul, mint ő teszi. Mikor a sok affektáló külföldre szakadt hazánkfiát hallom, Teller Ede jut az eszembe, aki 50 év, egy fél évszázad elteltével is olyan szépen – bár kissé avíttasan – beszélte anyanyelvünket, mintha csak aznap délután lépett volna ki a Fasori Gimnáziumból. Maryll is hasonló agykapacitással rendelkezik, csak ő humán téren. Pistát, ahogy elnéztem két dolog érdekli igazán immár vagy hetven éve: Maryll és a vitorlázás. Hihetetlen energiával rendelkezik, mi fiatalok már rég kimerültünk, mikor ő még mindig ketyegett. Amúgyis a beceneve „Ketyi” a balatonföldvári vitorlás telepen vagy 60+ éve.
Maryll és Pista
Szerencsém volt, eljöttek értem a hibrid meghajtású Toyotájukkal és megmutatták San Francisco olyan részeit, ahova egyébként nem jutottam volna el – igaz, eszembe sem jutott volna elmenni, lévén nem is tudtam róluk.
Első alkalommal SF nyugati partjára mentünk, ki az óceánhoz. Közben megálltunk a Saint Mary katedrálisnál.
A Saint Mary katedrális
A Saint Mary katedrális remek épület, az a fajta modern struktúra „expresszionista modern”, amelyiket nagyon kedvelek. Nálunk a negyven év kommunizmus (és az azt követő húsz év múltba révedés) miatt nem látni ilyen templomokat, talán csak Makovecz paksi tervezését, de ő az organikus építészet miatt nem használ betont. A Saint Mary pompásan ötvözi a régi katolikus hagyományokat: egyszerre fenséges és emberközeli. Ritka kombináció, otthon nem is igen látni ilyet. 1971-ben készült, 58 méter magas, tetején 17 méter magas aranykereszttel. Ablakaiból rálátni San Franciscóra.
Mikor odaértünk pont vége volt a misének. A hatalmas térben, óriási oltárnál (súlya több, mint egy tonna!) álló pap beszéde tisztán hallható volt az utolsó sorokban is, ráadásul végig úgy tűnt, mintha nem is lenne kierősítve, pedig bizony hangszórók szóltak. Páratlan akusztikai teljesítmény!
A Saint Mary katedrális oltára
Orgonája gyönyörű. Ránézésre legalább 6000 sípos, nyelv- és ajaksípokkal, sőt, trombitasora is van! A sípok elrendezés érdekes, nem a régebbi korok megszokott frontfalas elrendezése, mikor a szemből látható (általában ajak-)sípsor uralja a képet, hanem plasztikus, térélményt adó. Ahogy az egész épület láttatni engedi a struktúráját, ugyanígy az orgona is kitárulkozik, igaz, csak szemérmesen: fasípjait egy-két regisztertől eltekintve gondosan eldugja, fémsípjait büszkén közszemlére teszi. Játszóasztala nem magasan, karzaton, hanem a hallgatóság előtt helyezkedik el.
A Saint Mary katedrális orgonája
Sajnos nem tudtam meghallgatni, pedig kíváncsi lettem volna, vajon a templom további részében is vannak-e sípok.
Üvegbetéteit Pista szerint magyar ember tervezte, sajnos sem ő, sem én nem találtunk róla információt, ha valaki tud valamit, szívesen veszem.
A középen húzódó két üvegcsík, amely a tetőn keresztben metszi egymást finoman megtöri a beton robusztusságát.
A Saint Mary katedrális üvegbetétje
kereszt a mennyezeten
A bejárati üvegmotívum szépen ereszti be a fényt a középhajóba.
a Saint Mary katedrális bejárati üvegmotívuma
A Sunset Beach San Francisco nyugati részén engem a francia óceáni tengerpartokra emlékeztetett.
A Sunset Beach SF nyugati részén
Hatalmas homokos strand, de mivel már napközben is hűvös volt az idő, nem volt ember a vízben. Ki van ilyenkor a vízben? – kérdeztük a tiszafüredi Flotta (volt KISZ) kempingben egy-egy hosszú hűvös hét után. – A németek meg a kutyák. Itt is igaz, valódi kutyaparadicsom ez a hely, ugrándoznak, játszanak, élvezik a tiszta homokot és a fel-felcsapó vizet.
Sunset Beach – kutyaparadicsom
Hátunk mögött „régi” szélmalom.
Szélmalom Sunset Beachnél
Azért teszem idézőjelbe, hogy régi, mert itt az számít réginek, ami nálunk már modern. Hiába, fiatal ország, van mit tanulniuk. Eszembe jutnak gazdag svájci ismerőseim, kiknek mikor egy üveg négyéves tokaji aszút vittem, megköszönték s betették a borospince mélyére, hadd érjen még egy pár évet, addig is megkínáltak egy 1975-ös pflümlivel, szilvapálinkával, amit még a nagymama, az öreg gourmand főzött le a kertben található fák gyümölcséből.
Maryll és Pista meghívtak egy hamburgerre. Az étterem közvetlenül a parton található, kitűnő rálátással az óceánra s a guanótól, madárürüléktől fehér sziklákra.
guanótól fehér sziklák
Ó, igen, fehér sziklák, még emlékszem rátok, mennyit sétáltam közöttetek. Itt ugyan nem perzsel forrón a nyár, s a szél is rezdül a tenger felett, de olyan szép volt, hogy nehéz lesz elfelejteni. Közben beszélgettünk, elmesélték kalandos, hosszú szerelmüket, melyet a sors mindenáron tönkre akart tenni, de ők nem hagyták. Sem rezsimek, sem a távolság nem lehetett akadály, s most olyanok, mint borsó meg a héja. Imponáló.
Legközelebb Sausalitóba mentünk, ekkor már M. is velünk volt. A Bay Modell egy érdekes, őrült terv miatt épült. Az ún. Reber Plan, más néven San Francisco öböl terv gátakkal két édesvízi tavat akart létrehozni az öböl helyén. Aki látta a Chinatown című filmet, az tudhatja, hogy Kalifornia átka a szárazság, már pár kilométerre az óceántól is szomjan halnak a növények. Az öntözésükre és a terület édesvízellátására most a Sacramento folyó szolgál. A negyvenes években John Reber, színész, színházi rendező és tanár kitalálta, hogy zárják le az öböl két szarvát és ott a Sacramento vizét megfogva két hatalmas víztározót alakítsanak ki, ezáltal biztosítva a folyamatos édesvízellátást. A gátak ugyanakkor a vasúti és a közúti közlekedést segítenék.
az őrült terv
A képen piros nyilak jelzik az építendő gátak helyét.
Ez a terv nekünk magyaroknak sajnos nem újdonság. Nálunk is feltűntek önjelölt víz-szakértők, akik bölcsész- vagy tanári diplomájukkal egy-két év (néha csak hónap) alatt a vízügy felkent tudorának akarták láttatni magukat- sajnos sikerrel. Emlékszik még valaki arra, hogy dízel szivattyúkkal próbálták egy komplett folyó vízellátását pótolni a Duna mellékágába? És konkrétan odavittek belvízszivattyúkat, azt hitték működni fog, rááldoztak irdatlan mennyiségű pénzt és energiát, persze teljesen feleslegesen. Csak halkan jegyzem meg, hogy az ezért felelős (de soha felelősségre nem vont) emberek a mai napig komoly pozíciókban ülnek – ha nem tévedek egyikük most is államtitkár. Hogy mi a különbség az Egyesült Államok és Magyarország között? Hogy itt nem a szájtépés és a politikai ekézés folyt, hanem 1953-ban a hadimérnökök megépítették az ún. Bay Modellt, ezt a hatalmas realisztikus terepasztalt.
óriási modell
Igyekeztek mindenben hűségesen leutánozni a természetet, arányos modellt hoztak létre, melyben a vízáramlást tanulmányozták. Ha jól tudom nálunk is volt ilyen, mikor a tiszalöki víztározót építették az ötvenes években. Itt viszont sós vízzel kellett számolni, s a modellben áramló víz sótartalma megegyezik az öbölével!
Néhány adat a modell és a valóság arányairól:
Az öböl százszor mélyebb, ezerszer szélesebb és hosszabb, azaz az öböl-delta egymilliószor nagyobb, mint a modell. 100.000.000, azaz százmilliószor több víz áramlik a valóságban, mint a modellben, de – mint már írtam – a sóssága 1:1, azaz ugyanolyan sós. Az időtényező 1:100, azaz egy óra 36 másodpercnek felel meg. Egy nap negyedóra, egy dagály-apály periódus hét és fél perc. S valóban, a partján üldögélve látszódik, ahogy a mini-dagály ellepi a száraz részeket, finoman körbefolyva majd eltakarva a kiemelkedőbb pontokat, s hét perc múlva visszahúzódik. A legapróbb részletekig hű modellben még a hidakat, mellékfolyókat és egyéb tereptárgyakat is feltüntetik. Szükséges is. Képzelhetjük, micsoda mérnöki probléma, hogy az édesvízforrások vízhozama és a dagály által keltett áramlás sós víz mennyisége mindig arányban legyen a valósággal. Hiszen a kísérletnek éppen ez volt az egyik lényege.
A legapróbb vízforrást is feltüntetik
a San Mateo híd modellje
Félemelet magasságból áttekinthető az egész csarnok, de a részletekért bizony le kell menni.
A Golden Gate híd modellje
A helyes arányok ellenőrzését titokzatos műszerek végzik.
Na ez vajon mi?
mérőberendezés
A modell tele van érzékelőkkel, véleményem szerint (bár én nem vagyok mérnök) elektromos impulzus adó-vevők ezek, hiszen a sós víz egészen másképp vezeti az áramot, mint az édes.
elektromos impulzusadók
van kábel bőven
A mai számítógépek korában csak mosolygunk azokon a számítási mennyiségen, amit akkoriban elvégeztek (ha valaki emlékszik a Cape Canaveral bejegyzésemre, tudhatja, hogy a NASA-nak a földi irányítóközpontban olyan teljesítményű számítógépe volt, ami ma egy negyed iPhone-ban elférne), de a maga korában fantasztikus teljesítményt nyújtottak a mérnökök: a modell tökéletesen sikerült, a számítások bebizonyították, hogy a gátakat nem lehet megépíteni, mert összeomlanának. Így győzedelmeskedett a józan ész és a megfontolt, tudatos tervezés a szárnyaló, hagymázas tervek felett. Figyelmeztetés volt ez, hogy az amatőrök, civilek ideje a tervezésben lejárt – át kell adják helyüket a képzetteknek, profiknak. Az Egyesült Államok tanult belőle.
A hosszú látogatás után Maryll szendvicseit majszolgattuk a parton, miközben a sirályokat, a szemközti, gazdagok lakta hegyoldalt és a kajakosokat figyeltük. A parkolóban egy Chevrolet a negyvenes évekből (nem úgy, mint a skagwayi bejegyzésemben tévesen írtam az ötvenesből), csak ez nem volt olyan szép állapotban.
akárcsak Alaszkában 1
akárcsak Alaszkában 2
Miközben igazi olasz kávét ittunk a közeli pizzériában, két autó az orrunk előtt csúszott egymásba. Szerencsére nem volt komoly az ügy, csak amolyan „fender-bender”, lökhárító-görbítő csattanás volt. S mit látunk? A szomszéd asztalnál üldögélő két Highway Patrol abban a pillanatban leteszi a kávéját és intézkedni kezd, biztosítják a helyszínt a helyi rendőrök kiérkezéséig. Hiába no, itt komolyan veszik a feliratot a rendőrségi autók oldaláról: szolgálnak és védenek.
éjszaka a Nob Hillen
éjszakai élet 1
éjszakai élet 2
éjszakai élet 3
az őrült nagybőgős
éjszakai élet 4
éjszakai élet 5
éjszakai élet 6
éjszakai élet 7
éjszakai panoráma (jobb egérgomb, nagyítás)
Golden Gate panoráma
A Híd
eltűnik a ködben a híd teteje
a függőleges kábelek vastagsága
A Golden Gate naplementében
a főkábel átmérője
huzalozás a főkábelben 1
huzalozás a főkábelben 2
huzalozás a főkebelben 3
Feljárati nyílás art deco elemei
a híd a másik oldalról
art deco elemek a pillér tövénél
igen élénk a forgalom
elektronikus beléptetőkapuk
éljen a mi nagy, bölcs vezérünk!
kínai negyed kapuja
kínai negyed 2
kínai negyed éjszaka
szépségek kicsiny boltja
kínai negyed – szekkó a falon
kínai negyed 3
kínai negyed 4
A belváros a Telegraph Hillről nappal…
…és éjszaka
A Russian Hill látképe a Telegraph Hillről
a fehér város
tűzoltóautó
tűzlépcső
elegáns, karcsú épület
kis ház beékelve a nagyok közé
gazdagok a Mark Hopkins hotelnél
Mark Hopkins hotel éjszaka
táncoló néger
crossmotoros rendőr hajléktalant igazoltat
egy kép a kommunista propagandának 2
ember és papagáj
meredek, de egyenes utcák 1
meredek, de egyenes utcák 2
meredek, de egyenes utcák 3
meredek, de egyenes utcák 4
az elegáns Telegraph Hill
az elegáns Telegraph Hill 2
eltűnik a ködben a híd teteje
Harley a pizzéria előtt – olasz negyed
Transamerica piramis
bele lehet szédülni
ház panoráma
autók is használhatják a villamossínt
egy kép a kommunista propagandának 1
a Stinking Rose kirakata
kínai negyed 1

szellem a toronyházban
darázs
a magasban esznek
ez szerencsére örök 1
ez szerencsére örök 2
kis templom a toronyházak tövében
felüdülés a szemnek
kutyakompatibilis kút
közlekedési mozaik
tlingit harcos
nincs lakat 1
Skagway főutcája
sokan bicikliznek
három mozdony húzza
daráló
helyi erő
nincs lakat 3
nincs lakat 4

ó, azok az ötvenes évek, nem tehetnek semmiről
tükröződik
futárfejű futárok
kerékpártároló a buszon
grafittik
Zaandam
hazai festés
Ez hogy kerül ide?
régi emlék…

van forgalom
szemtől-szemben 1
szemtől-szemben 2
szemtől-szemben 3
leszállás fél lábbal 1
leszállás fél lábbal 2
zötty
utasra várva 1
utasra várva 2
komoly légitársaság
minden rendben
kikötik, mint egy hajót
induló gép 1
induló gép 2
induló gép 3
mindjárt felszáll
beparkol
kisebbek is vannak
retró
némelyik elég ócskának tűnik
dizájnos

ez mind Skagway
kirándulás gazdagoknak
út a hegyen át
vonatszerelvények
állomás
ott megyünk majd fel
hegyek között…
völgyek között
roncsok a völgyben
híd a semmibe
határ

fordító
már nagyon magasan járunk
rozsdásodó gőzmozdony
White Passra tartunk




bébifókák 2
ezt látom az ablakból
kék gleccser
omlik
Tracy Arm 1
Tracy Arm 2
Tracy Arm 3
Tracy Arm 4
Vízesés
Tracy Arm panoráma (jobb egérgomb kattintással megtekinthető)
hajnali Seattle
vitorláskikötő
felhőkarcolók
felhőkarcolók 2
emberek és felhőkarcolók
modern főtér
Steinway zongoraszalon
van hangszer bőven
az álomhangszer
ára is van
felhőkarcolók 3
Ezt most hogyan?
öreg hobó pihen
totemoszlop
biciklialkatrészdíszek
halárus a piacon
dobják a halat 1
dobják a halat 2
nagyon amerikai
kukázók a sikátorban
érdekes figurák
Jimi
háromfajta közlekedési eszköz
naplemente a kabinablakból
















Norwegian Epic 1
Norwegian Epic 2
Norwegian Epic 3
vitorlás a kikötőben 1
vitorlás a kikötőben 2
vitorlás a kikötőben 3
javítja a kötelet
vitorlás a kikötőben 4
vitorlás a kikötőben 5
vitorlás a kikötőben 6
horgony
rozsdás boxerhajó 2
rozsdás boxerhajó 3
rozsdás boxerhajó 1
öreg néger szalmakosárárus 2
öreg néger szalmakosárárus
hellókittys szalmakosár
fiatal lány a piacon
rasztafári fafaragó 1
faragja a halat
rasztafári fafaragó 2
faragja a fejet

kész faragványok 1, 2, 3
félkész munka
motoros rendőrnő
katonai temetés 1
katonai temetés 2
katonai temetés 3
katonai temetés 4
buszmegálló













készülődünk
legénység és Atlantis
híd a zavaros víz felett
csónak
a kikötő túloldala
paloták 1
paloták 2
paloták 3
paloták 4
csendélet
a helyszín
békaembernek öltözve
szabad akvárium 1
szabad akvárium 2
szabad akvárium 3
szabad akvárium 4
szabad akvárium 5
akvárium 6
szabad akvárium 7
akvárium 8
megyek az ürgebőrbe varrt dobozért
ejtőzés sport után
welcome to the Bahamas
Lina pihen
horgony
mossák a hajót