vízizene

Megint a vízen vagyok. Az angol és a Disney hajók után most a Silver Wind fedélzetén. Az út a Karib-tengeren és Dél-Európa partjainál vezet. Esténként a koktélbárban zongorázom, napközben a kikötőkben mászkálok. Élmények, benyomások egy bárzongoristától.

Friss topikok

  • tömjénzsolti: Nagyszerű! Már régen hiányoltam az újabb útibeszámolókat és a csodálatosnál csodálatosabb fotókat.... (2018.07.29. 12:57) 2018.02.13. Fort-de-France, Martinique
  • tömjénzsolti: Érdekesek és informatívak a képek,jó a tájékoztató összekötő írás is, várom a folytatást. (2018.04.15. 10:32) Szentpétervár (3. rész)
  • Zsomatograf: Hello! Eltűnt a Szentpétervár 1. része. :-O Mondjuk a Feedly becachelte, így ott meg tudtam nézni... (2018.02.20. 08:42) Szentpétervár ízelítő
  • Kis ember: @luxusMátéslusszkulcs: Az útnak vége, de nemsokára jön a következő. És ígérem, hogy befejezem az ... (2018.01.24. 11:33) 2017.07.27. Visby, Gotland
  • Csöre: wow!Hűha!Hajjajjaj!Meg se tudok szólalni! És a ti hajótok "csak" olyan böhöm nagy volt??? Azért az... (2017.11.18. 15:18) 2012. december 17. Panama-csatorna

Linkblog

Megint a vízen vagyok. Az angol és a Disney hajók után most a Silver Wind fedélzetén. Az út a Karib-tengeren és Dél-Európa partjainál vezet. Esténként a koktélbárban zongorázom, napközben a kikötőkben mászkálok. Élmények, benyomások egy bárzongoristától.

AZ ÚTVONAL

Hogy merre járok, az https://www.icruise.com/ships/silversea-cruises-silver-wind-cruise-itineraries.html oldalon lehet megnézni

2013. november 8. Oslo

2013.11.17. 08:05 :: Kis ember

Valami teljesen érthetetlen okokból a számítógép fekete-fehérré kicsinyítette a képeket. Mindegy, így legalább lesz egy kis retro-hangulata a blognak. J )



„Nevek, arcok helyek, hosszú skandináv éjszakák. Hideg, mégse rideg a világ”

Oslóban már jártam, öt évvel ezelőtt a Queen Victoriával, pont ugyanott kötött ki az is, mint most a Mary.

a Queen Mary 2.jpgQueen Mary

A fény ne tévesszen meg senkit, a kép nem reggel, hanem délben készült, bizony, itt ilyen alacsonyan jár novemberben a déli nap. De míg Hamburgról azt írtam, hogy hideg város, Osloban csak hideg van.

Az emberek kedvesek, mindenki, de tényleg mindenki beszél angolul – igaz, a német és az angol ismeretében a norvég feliratok 80 százalékát meg lehet érteni. Reggel a srácok elhúztak internetezni, hajósember leggyakoribb elfoglaltsága, már százszor látták a várost, fontosabb a családdal beszélni. P-nek barátai vannak erre, őket látogatja sorra, egyedül vágok neki a belvárosnak. Ilyen korán még elég kihaltak az utcák,

álmos utcák hétköznap.jpgálmos utcák hétköznap

és Guildersten.jpgés Guildernstein

csak a munkába igyekvőkkel találkozni, sokszor biciklivel mennek ebben a hűvös időben is. Mint például a péksüteményárus, a norvég Bagaméri.

árus.jpgárus

A bicikli elég elfogadott közlekedési eszköz errefelé, így néz ki egy átlagos kapualj:

egy átlagos kapualj.jpgegy átlagos kapualj

Az épületben egyébként két hivatal működött.


Első számú feladat: meleg pulcsit venni, erre több okból is szükség van. Bár hoztam magammal pulóvert, az egyik elegáns, nem szívesen hordom az utcán, a másik, a vastagabb pedig elhagyta a kapcsait, szabadon van a nyakam. Nem tudom, mi vár rám a transzatlanti úton, a Titanic felett fogunk elhaladni, úgyhogy jéghegyek várhatók, jobb felkészülni. Ráadásul a kabinomban választhatok a hideg és a büdös között, nincs légkondi csak egy szellőző, azt lehet nyitni-zárni, a srácok mondták, hogy a déli tengereken megfőnek, itt megfagyunk.

Az eladó nem jön oda, mint Amerikában, hagy nyugodtan vacillálni a nagyon drága gyapjú vagy a borzasztódrága alpakka pulóver között, de kérésemre azonnal segít, megy a raktárba megnézni, van-e ugyanolyan színű más méretben. Nem zavarja, hogy kétszer is visszamegyek a boltba, nem tudom eldönteni, hogy a pulcsi ára sok vagy kevés, egyáltalán, milyenek itt az árak? (Az Economist 2006-os listája szerint Oslo megelőzi Tokiót. Van még kérdés?) Máshol végignézve a kínálatot jónak tűnik, megszólítok egy kedves vöröshajú eladónőt, náluk nincs pulóver, szépen elmagyarázza, hogy nem rossz vétel amit kinéztem a másik boltban. Végül az alpakkát vettem meg, mint egy kályha olyan meleg, súlya is van. Eszembe jut Dékány András, a blogomban már sokszor emlegetett tengerész-író könyvéből Zoller, a magyar kormányos, aki Murmanszkban bundát vett magának. Hiába, a világ nem változik, majd’ nyolcvan évvel az ő kalandjai után én is örülök a meleg gúnyának.

Bár Norvégia a második világháború alatt német megszállás alatt volt, Oslót ahogy nézem elkerülte a pusztítás. És mint minden északi államban itt is végtelen a tisztaság.

belváros.jpgBelváros 1

belváros 2.jpgBelváros 2

Bár a skandináv sagák szerint 1049-ben alapította Oslót III. Harald király (hogy lehet egy várost alapítani, ha az nem Dunaújváros vagy Togliatti, esetleg Pripjaty?), már i.sz. 1000 előtti keresztény temetkezési helyeket is találtak. Ezen felbuzdulva úgy döntöttek, hogy 2000-ben milleniumot ünnepelnek. Íme egy milleniumi szobor, a Tigris

tigris 2000.jpgtigris 2000

V. Haakon uralkodása alatt(1299-1319)kezdték építeni az Akershus erődöt, amely mellé a Queen Mary kikötött.

Akershus.jpgAkershus

az Akershus er.jpegAkershus erődítmény egyik bejárata

Magas falait nem védi fentről más, csak egy derékmagasságban kifeszített lánc és a figyelmezető felirat, hogy vigyázzanak a gyerekekre. Íme egy állam, amely felnőttnek tekinti a polgárait. A fenti útról pompás kilátás nyílik a városra.

városháza sirállyal.jpgvárosháza sirállyal

A városháza amúgy is impozáns, esti kivilágításban tündököl.

a városháza este.jpga városháza este

És a legnagyobb előnye: közel van a hajóhoz. Ha az ember elcsámborog és hirtelen nem tudja merre van az arra, csak elég egy járókelőt megkérdezni, hogy hol a „Rathuus” és már vissza is találunk a hajóhoz. Vörös klinkertéglái messziről utat mutatnak.

Az Akershus erődből csak körbe lehet lejönni, ahol a domb szelídebbé válik ott régi épületek simulnak az újak közé.

várnegyed.jpgvárnegyed

Az erőd meredek fala előtt emlékmű: vasszékek elszórva a kikötő felé néznek.

emlékm.jpegemlékmű

1942-ben innen deportáltak Auschwitzba 532 norvég zsidót a Donau nevű hajón. További 158-at később a Filipstad rakpartról vittek el, összesen 772 embert, ebből csak 34 élte túl. És hogy mi a hivatalos vélemény? Álljon itt az emlékmű utolsó mondata: „Ez a szoborcsoport azokra a zsidókra emlékezik, akiket elhurcoltak és megöltek a norvég történelem sötét időszakában”


Oslo tömegközlekedése példás, egy jeggyel korlátlanul lehet utazni, a városi közösségi közlekedési vállalat 2009-ben 197 millió utast szállított. A villamossíneket, ahol lehet füvesítik, mint annak idején Bilbaóban láttam

Füves villamossín.jpgfüves villamossín

(Valamiért két kép színes maradt, ez és egy szobor, nincs benne koncepció, illetve ha van, arról Neumann János szellemét kell megkérdezni. Ha már Neumann szóba került – mert szóba hoztam – annak idején Teller Ede, mikor egy ismerősömmel találkozott és a sportról beszélgettek, megemlítette, hogy ő (Teller) is sportolt, „sokat pingpongozott a Neumann Jancsival”)


És hogy mi az egyik oka, hogy nem szeretnék szobrot magamnak? A válasz Henrik Wergeland fején látszik…

Henrik Wergeland.jpgHenrik Wergeland

Autómentes övezet.

sétálóutca.jpgsétálóutca

Többször láttam gyerekcsoportokat élénksárga kukásmellényben, megszólítottam a gyerekdalokat éneklő óvóbácsit (!), hogy miért vannak így beöltözve. Nem csak a láthatóság miatt, a mellényen rajta van az óvoda neve, telefonszáma. Mondanom sem kell, hogy az óvóbácsi egy pillanat alatt váltott norvégból tökéletes angolba.

gyerekek kukásmellényben.jpggyerekek kukásmellényben


Kettő körül visszamentem a hajóra, szerencsére a staff mess (félúton a tiszti és a legénységi étkezde között) már zárva volt, lelkiismeretfurdalás nélkül mentem az utasbüfébe. Annyira bejött, hogy azóta se megyek máshova. A kitűzőmet nem teszem ki, én aztán nem lyukasztom át a drága öltönyeimet, összesen három hetet vagyok, a kutya sem ismer, teljes nyugalommal eszem az utasokkal. Úgy döntöttem túl rövid az élet, ha nem muszáj nem eszem szemetet. Arról nem is beszélve, hogy a staff mess nyitvatartását nem zenészekre kalibrálták, általában nem akkor vagyunk éhesek, mikor az nyitva van. Amíg le nem teremtenek, addig mindent csinálok, amit nem szabad, ezt a bejegyzést is a hideg kabin helyett a lobby közepén írom kilátás egy gyönyörű illatos virágcsokorra.

Este az új pulcsimban kimerészkedtem a nyitott fedélzetre panorámaképet készíteni. Jobb egérgombbal a „kép megnyitása” parancsra szép nagy lesz!

Oslo panoráma 1.jpgOslo panoráma 1

Oslo panoráma 2.jpgOslo panoráma 2


A hajó most remegve rohan az Újvilág felé.

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vizizene.blog.hu/api/trackback/id/tr355638696

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

JoeHorseDick · http://kifordultvilag.blog.hu 2013.11.17. 18:05:01

művészet egy rebellel ilyen szar képeket csinálni :(

jó utat!

Kis ember 2013.11.18. 13:16:38

@JoeHorseDick:
Köszönöm az őszinte és építő kritikát. Nem lévén fotós szívesen tanulok, ha tudsz olyat mondani, amivel jobbá tehetem a képeimet.

JoeHorseDick · http://kifordultvilag.blog.hu 2013.11.19. 15:56:59

@Kis ember:
1) ahogy a linuxos rendszergazdák mondják: RTFM - olvasd el a kib@ kézikönyvet - ismerni kell a kamerát. Mindegyik más, meg kell ismerni. Na meg Google is a barátod: "rebel [insert pontos sku] tips, best practices" - nem kell feltalálni a spanyolviaszkot.

2) éjszakai fotózás: állvány, elég egy kis tripod, 500ft-ért is lehet meglepően jót kapni, lényeg, hogy stabilan bírja el a vázat meg az obit (persze lehet Gorillapodot is csillióért).

3) 1 kép nem kép, gondolom nem 32mb-s sdkártyád van (pont ma találtam egyet a hőskorból, ha kell) - nyugodtan lehet panorámából is többet fotózni, egy csak stabil és használható lesz.

4) Gondolom a Rebelen is van sorozatfotózás-mód, én a sajátomon előszeretettel használom, mert a kártyára fér, belenagyítani lehet visszanézés módban - aztán a duplikált szarokat még utazás közben (értsd: a helyi bkvn zötyögve) is ki lehet törölni.

5) ha AF-szal fotózol, állítsd be a point selectiont (digital-photography-school.com/focusing-quick-tip-single-point-af-methods) így nem mindig az előtérben kóbászoló emberek lesznek életlenek.

6) ha a fentiek strapásak, akkor nem szégyen venni egy pancake obit, abba elég kevesebb fény is és kevésbé lesz rázkódós a kép.

7) kísérletezni, kísérletezni, kísérletezni. ugyanazt a képbeállítást több paraméterrel is megfotózni, a szarokat szintén lehet törölni.

8) NY-ból már csak jó fotókat áll módomban elfogadni, mert ott még nem jártam.

remélem segítettem!

Kis ember 2013.11.20. 12:25:09

@JoeHorseDick:
Hát pajtás, nagyon okosnak akartál tűnni, de csak nagyképűre sikeredett a hozzászólásod. Csupa olyan dolgot írtál, amit már előtted is tudtam.
A nyolcadik pontra meg csak annyit, hogy ha nem tetszik a blog, akkor nem kell idekattintani, nekem biztos nem fogsz hiányozni.

Nagykócsag 2013.11.25. 00:52:06

Az oroszlán megevett egy embert! :-)

Kis ember 2013.11.25. 20:04:35

@Nagykócsag:
Tigris, de igen. :)
Örülök, hogy feltűnt valakinek, vártam rá egy pár percet. :)
süti beállítások módosítása