Hajónk így dokkol a Néva folyón:
Silver Cloud Szentpéterváron
A kijutás oroszos: A harmadik fedélzetről rámpa vezet le egy pontonra, mely mélyen benyúlik a Névába. Megközelíteni csak a ponton feljáróján lehet, de ott egy nagyobbacska bódén keresztül lehet csak ki-be jutni. A bódéban kisebb bódék, azokban csekisták. Megnézik az útlevelet, gondosan összevetik a papír listájukkal, majd szűkszavú angolsággal továbbintenek. Pár szót azért tudnak. Egyik reggel szép szőke huszonöt év körüli kétcsillagos tiszt ült a nekem kirendelt bódéban. Miután átküzdöttem a biciklit a szűk folyosón, mosolygós „Dobrij gyeny, kraszivaja gyevocska”-val (Jó reggelt széplány) üdvözöltem. Döbbenten nézett fel a papírból: Sto??? Aztán elnevette magát, onnantól fogva egy kicsit (de tényleg csak egy kicsit) kevésbé tűntek bürokratikusnak. Biztos szólt a többieknek, hogy itt a bolond biciklis pasas.
Utam befelé szinte minden esetben az Izsák-székesegyház mellett vezetett el,
aranykupola
hogy aztán az Admiralitást elérve továbbmenjek a bal parton, vagy áttérjek a Néva jobb oldalára.
Az Izsák-székesegyháznak büszkélkedhet a világ harmadik legnagyobb kupolájával. Sajnos mint a képen is látható, felújítják, ezért nem lehetett felmenni, pedig állítólag pazar a kilátás. Huszonnégyezer cölöpöt kellett a mocsaras talajba süllyeszteni, mielőtt a tartóoszlopokat elhelyezték!
A jobb parton kevesebb a látványosság, de azért akad. Itt van például az Auróra cirkáló másolata.
Auróra cirkáló
Kicsit pikáns a háttérben a fölötte némán kiabáló Samsung felirat, mintegy jelezve, hogy a kapitalizmust nem sikerült legyőzniük, csak ideiglenesen visszafordítani. Inkább nézzük a másik oldalról!
Auróra cirkáló
Bizony, a Névából sokan horgásznak, ki hálóval, ki bottal. A szemem láttára fogtak ki egy kisebb halat, hogy mifélét, azt nem tudtam megállapítani, kárász-szerűség volt, de annál nyúlánkabb.
horgászkészség
Az Auróra fontos látványosság, természetesen egymillió kínai várakozik a feljutásra, gyorsan elpályázok amerre a korhű ruhába öltözött matróz néz: vissza a városközpont felé.
matróz az Aurórán
Útközben egy eredeti Volgába akadok. Felújított, vagy ilyen állapotban megőrizték? Utóbbira tippelek a benne ülő bábuska miatt.
Volga
A Péter-Pál erődhöz tartok, útközben már-már szégyellősen kicsi emlékműre bukkanok, a gulág áldozatainak emlékművére.
Gulág áldozatainak emlékműve
Az út túloldalán már kezdődik a sziget, melyre a Péter-Pál erőd épült. Innen nem mutat olyan jól, mint a túlpartról, de azért impozáns.
Péter-Pál székesegyház éjjel
Péter-Pál székesegyház nappal
Péter-Pál székesegyház
És terek, parkok, zöldfelület minden mennyiségben, gyönyörűbbnél gyönyörűbb szobrokkal, mindenfajta korban, stílusban.
Itt van Puskin
Puskin
az Orosz Néprajzi Múzeum előtt, vagy Szuvorov marsall,
Szuvorov marsall
és természetesen nem maradhat el Marx és Engels sem,
Marx
Engels
ahogy békésen megfér a városban Jeszenyin és Majakovszkij is.
Jeszenyin
Majakovszkij
Zöldterület, szökőkutak, padok... egy élhető város a rengeteg autó ellenére.
mindenütt szökőkutak
És a helyiek élnek is a lehetőséggel. A rövid nyár alatt minden pillanatot kihasználnak a szabadban, sokan sütkéreznek a napsütésben, tudják hogy elég ha fordul a szél és máris őszi hűvös támad a városra.
orosz német juhászkutya
Nyár és szombat lévén természetesen mindenhol esküvőbe botlunk.
Akadozó oroszságomra szívesen megengedik hogy lefotózzam őket.
Már amelyiket nem sikerül titokban.
Van aki nem örül annyira...
Éjjel pedig folyamatos a bulizás, negyed kettőkor például ilyen zenekarok játszanak nem is kicsi hangerővel.
bulizenekar
Felhívnám a figyelmet a cseppet sem olcsó Nord Stage billentyűs hangszerre!
A város ezer szállal kötődik a haditengerészethez, alapítását is ennek köszönheti. Mindenhol matrózruhás alakokba ütközünk.
rengeteg matróz
A Haditenerészeti Hivatal
Haditengerészeti Hivatal
némi mélabúval szemléli, mit tettek a modern idők az ősök hajóival. Fitnesz center lett belőlük.
Fitnesz center
--- Folytatása következik ---