vízizene

Megint a vízen vagyok. Az angol és a Disney hajók után most a Silver Wind fedélzetén. Az út a Karib-tengeren és Dél-Európa partjainál vezet. Esténként a koktélbárban zongorázom, napközben a kikötőkben mászkálok. Élmények, benyomások egy bárzongoristától.

Friss topikok

  • tömjénzsolti: Nagyszerű! Már régen hiányoltam az újabb útibeszámolókat és a csodálatosnál csodálatosabb fotókat.... (2018.07.29. 12:57) 2018.02.13. Fort-de-France, Martinique
  • tömjénzsolti: Érdekesek és informatívak a képek,jó a tájékoztató összekötő írás is, várom a folytatást. (2018.04.15. 10:32) Szentpétervár (3. rész)
  • Zsomatograf: Hello! Eltűnt a Szentpétervár 1. része. :-O Mondjuk a Feedly becachelte, így ott meg tudtam nézni... (2018.02.20. 08:42) Szentpétervár ízelítő
  • Kis ember: @luxusMátéslusszkulcs: Az útnak vége, de nemsokára jön a következő. És ígérem, hogy befejezem az ... (2018.01.24. 11:33) 2017.07.27. Visby, Gotland
  • Csöre: wow!Hűha!Hajjajjaj!Meg se tudok szólalni! És a ti hajótok "csak" olyan böhöm nagy volt??? Azért az... (2017.11.18. 15:18) 2012. december 17. Panama-csatorna

Linkblog

Megint a vízen vagyok. Az angol és a Disney hajók után most a Silver Wind fedélzetén. Az út a Karib-tengeren és Dél-Európa partjainál vezet. Esténként a koktélbárban zongorázom, napközben a kikötőkben mászkálok. Élmények, benyomások egy bárzongoristától.

AZ ÚTVONAL

Hogy merre járok, az https://www.icruise.com/ships/silversea-cruises-silver-wind-cruise-itineraries.html oldalon lehet megnézni

2012. szeptember 14-15. San Francisco III. rész

2012.10.21. 11:08 :: Kis ember

San Francisco utcáin III

A Híd

San Francisco legjellegzetesebb jelképe a Golden Gate híd. Karcsú alakja, feszülő ívei szolid beton alapja hirdeti az amerikai acél erejét és a mérnökök nagyszerű teljesítményét.

Golden Gate bridge panorama_1.jpgGolden Gate panoráma

A maga idejében – a híd 1933-1937 között épült – azt mondták, nem lehet megépíteni. Hogy létrejöjjön egy 1280 méter fesztávolságú híd, mely a félszigetet a szárazfölddel összeköti, szükséges volt a 2332 méter hosszú, majd egy méter átmérőjű rugalmas kábelre, amely tartani tudja ezt az iszonyatos tömeget.


Hídmérnöki alapképzés következik (nem lesz bonyolult).

Mi tartja a helyén a hidat? Mi akadályozza meg, hogy középen leszakadjon? Hiszen ilyen távolságot áthidalni nem egyszerű feladat! Tegyünk csak le egy pallót két téglára, s meglátjuk, hogy meghajlik a közepe. De elég csak egy zsúfolt, kissé alultervezett könyvespolcot megnézni, olyat, mely 18-as forgácslapból készült és 80 centiméternél szélesebb: látni, ahogy középen meghasasodik, ha nincs, ami alátámasztja. Így van ez a híd esetében is, kell valami, ami húzza felfelé, ellensúlyozva a gravitáció erejét. Egy kábelhíd – mint a neve is mutatja – acélkábeleket használ erre a célra. Nézzük csak meg a Golden Gate hidat:

A Híd.jpgA Híd

Látható, hogy a híd szerkezet a következőképpen épül fel:

A hídtest (a vízszintes rész), a tulajdonképpeni hasznos felület. Ezen zajlik a közlekedés. Ezt alulról támogatja egy háromszögekből álló támaszték, mely merevséget ad neki. Ez a híd tulajdonképpeni „vastagsága”

elt.jpegeltűnik a ködben a híd teteje

Ez természetesen még nem elég. A függesztőkábelek húzzák felfelé a hídtestet, hogy le ne szakadjon. Ez az ötszáz darab függőleges, sok szálból összefont, rugalmas acélkábel viszi át a terhelést a hídtestről a főkábelekre. Kézzel már pont nem lehet átfogni őket.


a függöleges kábelek vastagsága.jpga függőleges kábelek vastagsága


A függesztőkábelek a főkábelbe kapaszkodnak. A főkábel hivatott az összes súlyt tartani. Tulajdonképpen úgy funkcionál, mint a ruhaszárító kötél: a sok ráakasztott ruha (itt: függesztőkábel) súlyát oldalra, a tartóbakokhoz kivezeti.

A Golden Gate naplementében_1.jpgA Golden Gate naplementében

A főkábel impozáns: hossza 2332 méter, átmérője majdnem egy méter, súlya 24.500 tonna!

a f.jpega főkábel átmérője

Mivel az egész hídnak rugalmasnak kell lennie (aki már ment át gyalog az Erzsébet-hídon, az tudja, miről beszélek, hogy leng a híd mikor elmegy a hetes busz), ezért a kábelek sok apró huzalból állnak össze. Mindegyik főkábel 27.572 vékony kábelkát tartalmaz, összesen 128.748 kilométer hosszúságban! Azaz ha nem egymás mellett, hanem egymás után lennének a huzalok, akkor háromszor körbeérnék az Egyenlítőnél a Földet.

huzalozás a f.jpeghuzalozás a főkábelben 1

huzalozás2.jpeghuzalozás a főkábelben 2

huzalozás3.jpeghuzalozás a főkebelben 3


A 227 méter magas pillérek tartják a főkábeleket. Ha hátizsákot viselünk, a zsák súlyát a pántokon keresztül a vállunkkal és a testünkkel tartjuk, a végén azonban a lábunkon keresztül a föld tartja az egészet. A pillérek szerepe tehát, hogy a súlyt, ami a főkábelekre nehezedik, átvigyék a talajra. Nagyjából úgy, mint mikor a már említett ruhaszárító kötél túlságosan meghajlik, s a találékony háziasszony középen alátámasztja a partvis nyelével.

Art deco elemek a pilléren.jpg

Art Deco elemek a pilléren



A hídnak olyan súlya van, hogy a déli alap harminchárom méter mélyen ágyazódik bele a tengerfenékbe.

A főkábeleket a híd két végén a beton tartóelemek rögzítik a talajhoz. Ezek a tartóelemek felelnek azért, hogy a főkábelek kellően kifeszült állapotban legyenek. Ha ezek elengednek, akkor a főkábel kilazul, a függesztőkábelek nem tudják többé felfelé húzni a hídtestet s így az a vízbe rogyik. Ezeket a beton tartóelemeket gondosan beépítik a sziklaágyba, nem is látszanak igazán. A képen viszont látható, ahogy a feljárati elemek alatt ferdén befut a főkábel a talajba.

feljárati nyílás art deco elemei.jpgFeljárati nyílás art deco elemei


Tehát nagyjából úgy képzeljük el a hidat, hogy a két végén egy-egy erős ember kifeszít egy kötelet, amit középen valaki alátámasztott, s erről a kötélről lógnak le a függesztőkábelek, amik a hídtestet tartják.

Mindamellett, hogy a Golden Gate híd remek konstrukció – szép is. Art Deco stílisban épült, látszódik a legkisebb részleten is, akár a hídtestet nézzük, akár a pilléreket,

Pillérek a másik oldalról.jpga híd a másik oldalról

Sőt, még a vízbe merülő beton pillértalpak is art deco stílusúak)

art deco elemek a pillér tövénél.jpgart deco elemek a pillér tövénél


A forgalom óriási.

igen élénk a forgalom.jpgigen élénk a forgalom

Az autóknak díjat kell fizetniük, de csak mikor dél felé belépnek San Franciscóba. Azaz ha valaki „spórolni” akar, akkor megteheti, hogy körbemegy a félszigeten és csak kifelé használja a hidat. Alig kerülne a többszörösébe az üzemanyag. Hogy elkerüljék a sorállást, elektronikus beléptetőrendszert alkalmaznak.


elektronikus beléptet.jpegelektronikus beléptetőkapuk

Mikor az autó kb. tízmérföldes sebességgel áthalad a kapu alatt, csippan egyet a szélvédőre ragasztott szerkentyű és hopp! máris levontak hat dollárt az egyenlegről. Remek ötlet!

Át akarták festeni a hidat más színűre, de a nép úgy döntött, maradjon csak piros, már hozzászoktak. Én sem nagyon tudom elképzelni, hogy más színe legyen, gyönyörű látvány, ölni lehetne érte.

A csodahíd idén ünnepli 75. születésnapját, ajnározzák is rendesen. Reméljük, hogy hála a gondos karbantartásnak, a rozsda és a só marása okozta korrózió elleni hatékony védelemnek még sokáig láthatjuk.

éljen a mi bölcs, nagy vezérünk.jpgéljen a mi nagy, bölcs vezérünk!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://vizizene.blog.hu/api/trackback/id/tr174860626

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása