vízizene

Megint a vízen vagyok. Az angol és a Disney hajók után most a Silver Wind fedélzetén. Az út a Karib-tengeren és Dél-Európa partjainál vezet. Esténként a koktélbárban zongorázom, napközben a kikötőkben mászkálok. Élmények, benyomások egy bárzongoristától.

Friss topikok

  • tömjénzsolti: Nagyszerű! Már régen hiányoltam az újabb útibeszámolókat és a csodálatosnál csodálatosabb fotókat.... (2018.07.29. 12:57) 2018.02.13. Fort-de-France, Martinique
  • tömjénzsolti: Érdekesek és informatívak a képek,jó a tájékoztató összekötő írás is, várom a folytatást. (2018.04.15. 10:32) Szentpétervár (3. rész)
  • Zsomatograf: Hello! Eltűnt a Szentpétervár 1. része. :-O Mondjuk a Feedly becachelte, így ott meg tudtam nézni... (2018.02.20. 08:42) Szentpétervár ízelítő
  • Kis ember: @luxusMátéslusszkulcs: Az útnak vége, de nemsokára jön a következő. És ígérem, hogy befejezem az ... (2018.01.24. 11:33) 2017.07.27. Visby, Gotland
  • Csöre: wow!Hűha!Hajjajjaj!Meg se tudok szólalni! És a ti hajótok "csak" olyan böhöm nagy volt??? Azért az... (2017.11.18. 15:18) 2012. december 17. Panama-csatorna

Linkblog

Megint a vízen vagyok. Az angol és a Disney hajók után most a Silver Wind fedélzetén. Az út a Karib-tengeren és Dél-Európa partjainál vezet. Esténként a koktélbárban zongorázom, napközben a kikötőkben mászkálok. Élmények, benyomások egy bárzongoristától.

AZ ÚTVONAL

Hogy merre járok, az https://www.icruise.com/ships/silversea-cruises-silver-wind-cruise-itineraries.html oldalon lehet megnézni

2012. szeptember 14-15. San Francisco VI . rész

2012.11.08. 19:59 :: Kis ember

San Francisco utcáin VI.


Közlekedés San Franciscóban

Itt tényleg mindenhogyan közlekednek az emberek: földön, föld alatt, vízen levegőben. Az egyéni közlekedésben rengeteg a hibrid hajtású autó. Annak idején sok kedvezményt kaptak, mehettek a pool lane-ben (ahol egyébként csak a három vagy több utassal bíró járművek haladhattak), behajthattak olyan helyekre, ahova másoknak nem volt szabad. Azután az történt, ami minden ilyen esetben szokott: ahogy a kedvezmények miatt elszaporodtak a hibridek, úgy csökkentették kiváltságaikat. Viszont legalább kevésbé szennyezik a levegőt. Hogy az akkumulátorokkal mi lesz, azt nem tudom, gondolom nem kis környezetterhelést jelent majd a feldolgozásuk.

Ami még a hibrideknél is környezet (és szív) kímélőbb közlekedési eszköz, az a kerékpár. Sokat látni belőlük, leginkább a partmenti sík területen, de nem ijednek meg a meredek domboktól sem.

kuli.jpgkuli

Sokfelé látni kerékpártárolókat, benne biciklikkel. SF nagyváros, tehát itt is vigyázni kell a járgányra, de azt hiszem ez azért már túlzás:

gondosoan lelakaktolt bicikli.jpggondosan lelakatolt bicikli 1

gondosoan lelakaktolt bicikli2.jpggondosan lelakatolt bicikli 2

Látszik, hogy örülnek a kerékpáros közlekedésnek, minden buszon található kerékpárszállító. Nagyon előnyös, ha valaki például a dombra megy fel, az használhatja a buszt, s utána már lefelé száguldva úgy érezheti,egy hegyről jön le.

a bicikliszállító itt is alap.jpga bicikliszállító itt is alap

A busz elején látható piros kacskaringó a „MUNI” (városi) feliratot rejti, hamisítatlan retró nyolcvanas évek betűtípusával. Mintha csak az agárdi popstrandon lennénk!

Turistáknak, ha ráérnek, ideális a bringakölcsönző:

biciklikölcsönzés.jpgbiciklikölcsönzés

remek út vezet a belvárosi Market Streetről a kissé távolabb található Golden Gate hídig. Útközben áthalad a Fort Mason rekreációs parkon, gyönyörű kilátással az Alcatrazra és a fölötte lebegő léghajóra. Akárcsak Zorin propelleres léghajója a „View to Kill” James Bond filmben!

Zorin.jpgZorin

Lustábbaknak vagy gyengébbeknek – igaz drágábban – de van elektromos kerékpár is, de vannak vagányak, akik feltekernek még a Nob Hillre is. Láttam!

Bérelhetők még helyes kis gokartok, városnézésre ideális – feltéve, ha a mellette álló batár pickupoktól látni valamit.

bérelhet.jpegbérelhető kisautó

De az igazán nagy buli a tömegközlekedés. San Francisco éppen attól élhető, hogy nem engedtek az autók nyomásának és igyekeznek kordában tartani az egyéni motorizált közlekedést. Pompás hálózatuk van, egyáltalán nem drágán.

egyáltalán nem drága.jpgegyáltalán nem drága

Két dollárért két-három órát lehet utazni, de éjszaka például az este nyolckor kapott jeggyel másnap reggel nyolcig utazhattam volna. Nem igazán értem, mi alapján dönti el a sofőr, hogy hány órára érvényes a jegy. A sofőr bizony, mert itt elől kell felszállni, az előkészített egydolláros bankjegyet becsúsztatni az automatába (le is hordják a buta turistát, ha nincs előkészítve a pénz és akkor kezd el a tárcájában kotorászni) vagy a negyeddollárosokat a perselybe bedobni. S hogy hogyan működik az időalapú jegy? Rémesen egyszerű: a papírfecnin egymás alatt sorakoznak harmincperces osztással az órák és a két fémvonalzó-szerű szerkezetől kilógó cédulát mindig úgy tépi le, hogy az utolsó felhasználható időpont még a sajtpapíron legyen. A maradék pedig nála marad. Akinek bérlete vagy elektronikus jegye van, az csak hozzáérinti a leolvasóhoz, mire az hangosan csippant egyet. Tanúja voltam, mikor négy-öt kamaszkölyök felnyomakodott és egyikük nem akarta érvényesíteni a jegyét (gondolom levont volna valamennyi összeget), mire a sofőrnő – nagydarab néger asszony – határozottan hátraszólt, hogy legyen szíves megtenni. Azonnal ugrott is a srác.

A buszok pontosan és sűrűn járnak

s.jpegsűrűn járnak

és természetesen mindegyik eszköz mozgássérültbarát. Ha csak nehezen mozgó idősebb ember akar felszállni, a busz „letérdel” a kasztni leereszkedik a kerékre

térdel.jpegtérdelő busz

Ha pedig tolószékes, akkor egy elmés szerkezet kinyúlik az alsó lépcsőből.

A villamosnál másképp oldják meg: a peron végén egy rámpa vezet fel megfelelő magasságba s ilyenkor, ha a megállóban vagy a fedélzeten mozgássérült tartózkodik, a villamos egyszerűen még a járdasziget előtt megáll és az első ajtót kinyitva ad alkalmat a fel- és leszállásra.

A kötöttpályás közlekedés amúgy is barátságos. A metróban ugyan nem jártam (felködlött bennem, hogy minek metró egy ilyen földrengésveszélyes területre? Igaz, akkor minek Japánba?!), de az egyetlen, „F” jelzésű villamos ésa „Cable Car”, a drótkötélvasút méltán lett Frisco szimbóluma.

A villamosok mind más színűek és – borzasztó régiek!

Itt, tisztelegve az ősök előtt a Wells Fargo szállítótársaság (ami ma már bank is) székháza előtt egy ötvenes évekbeli tuja suhan éppen. Természetesen felújítva.

Wells Fargo.jpgWells Fargo

San Francisco összevásárolta a régi villamosokat, felújította, majd más városok színeire festve forgalomba állította. És csodálatosak, mennek, szeretnivalóak.

Sárga villamos a negyvenes évekb.jpegsárga villamos a negyvenes évekből

Kivéve, mikor éjjel nem jött fél óráig valami baleset miatt és taxizni kellett. De azt, mint turista élvezetesnek találtam, mikor az egyik megállónál a nagyfenekű néger vezetőnő kiszállt, elment a mellékhelységbe, majd kezét törölgetve visszajött, indított. Hiába, ha menni kell, hát menni kell…

A jelzőkötél mindig elbűvöl. Pont olyan, mint amit a filmekben látni. Nem kell felállni a leszállás jelzéséhez, csak meghúzza az ember és „csiling” – már fe is villan a „Stop Requested” tábla.

jelz.jpegjelzőkötél

És van még egy különlegessége a városnak: a majd’ százéves, Olaszországból importált villamos!

Villamos a húszas évekb.jpegVillamos a húszas évekből

100 éves villamos 7.jpgszázéves villamos

Az elején lévő „Castro” felirat NEM a kubai diktátorra utal.

Hála az állandó karbantartásnak most is remekül működnek – kisebb nagyobb hibákkal. Amikor mi utaztunk rajta pont megállt. Micsoda szerencse, le tudtam fényképezni a belsejét, utas nélkül.

100 éves villamos 5.jpg

Minden olyan finom rajta. A lámpák

100 éves villamos 1.jpg

az ablak csúszágátlói

100 éves villamos 3.jpg

A fa ajtók az eredeti „Uscita” felirattal

100 éves villamos 4.jpg

vagy akár a kapaszkodó és a felirat. Szerintem azt jelenti:”kihajolni veszélyes”. Legalábbis zenei olasz műveltségem ezt diktálja. A „Marcia” az vonulást, haladást jelent, a „sostegni” az felfüggesztést, késleltetést, a „durante” pedig valami közben. Persze lefordíthatnám google fordítóval, de, ahogy Isaac Asimov mondta, nem lenne sportszerű.

100 éves villamos 2.jpg

Mint írtam, lassan száz évesek lesznek és még bírják szuflával. Igaz, a „műszerfalat” elnézve nem sok minden van, ami elromolhatna.

100 éves villamos 6.jpg

100 éves villamos 8.jpg


És természetesen San Francisco jelképe, a Cable Car.

két cable car találkozása.jpgkét Cable Car találkozása

Nem csodálom, hogy szükség van rá. A Nob Hillre például olyan meredek út visz fel, hogy mikor első nap felgyalogoltam, kénytelen voltam bevetni a Svájcban tanult „Bergschritt-et”, a hegyi járást. Enyhén széttett lábakkal, felsőtestet előredöntve, ingázva menni. Ide valóban elkél a kötélvasút.

A megállók is úgy vannak kialakítva, hogy a kereszteződésekben lévő vízszintes felületen tudnak az utasok fel- és leszállni.

cable car 2.jpgCable Car

Hogy addig mit csinál a gépjárműforgalom? Nos, áll. Áll az is, amelyik a Cable Car mögött van, hiszen a gyalogosok ilyenkor az úttesten tartózkodnak és áll a keresztforgalom is, mert a villamos elzárja az utat. Hadd várjanak, nem túl ideges népek laknak erre.

cable car 1.jpgCable Car

A Cable Carra nem érvényes az általános vonaljegy, 6 dollárt kell leszurkolni egy útért, de turistaként megéri. Zsúfolva is van mindig – persze csak turistákkal.

zsúfolt.jpgzsúfolt

A Cable Car-t ketten vezetik: elöl a drótot felkapó sofőr, hátul a fékező. Ugyanis a járműnek nincs külön hajtása. Az éjjel-nappal az úttest alatt csilingelve futó drótkötelet szorítja hozzá a sofőr az alvázhoz, így indítva el a dobozt. Pont, mint a szlovák sípályákon a partvisos sífelvonó volt, mikor az ember a derekára kötött, partvisfej-szerű fadarabot leoldotta, a lába közé vette és egy alkalmazott a kötél végén lévő horgot a futó drótkötélbe akasztotta. Aztán a hegytetőn egy lazítással leakasztottuk, a derekunkra csavartuk és hajrá.

A fékező pedig lejtmenetben egy kurblis szerkezettel egy vaspapucsot szorít a sínekre. Bizony egy-egy megterhelt kocsit lassítani nem könnyű feladat. A rögzítést racsni segíti, de semmi áttételezés, úgyhogy kell erő a használatához. Az egymáshoz súrlódó vasak hamar felhevülnek és kellemes égett fémszag terjeng. A hátsó fékező nagy hangon igazgatja az utasokat. El is kél a kapaszkodás, mert a kaptató olyan meredek, hogy ha nem vigyáz a kedves utas, könnyen kieshet.

Mivel nincs önálló hajtása a kocsinak, az út végén, a fordítónál puszta ember erővel tolják át a váltókon.

kézzel fordítják a Cable Car-t.jpgkézzel fordítják a Cable Car-t

Észrevettem már, hogy itt az Egyesült államokban nem mindig bonyolítják túl a dolgokat, sokszor használnak emberi erőt, nem mindent gépesítenek. Sok buszon például az első ajtót a mai napig egy kis karral nyitják, nem elektromosan. Megint csak hadd idézzem Tengerész barátom mondását, miszerint a dolgok a következő sorrendben mondják fel a szolgálatot: először az elektromos, aztán a hidraulikus, majd a mechanikus szerkezetek és csak e legvégén az ember. Sok igazság van benne, ezért is jó minél kevesebb hibaforrást hagyni.

És akkor még egy pár kép járművekről, csak úgy a végére:

fapados.jpgfapados

öreg autó, kerekei a járda felé fordítva.jpgöreg autó 1

öreg autó, kerekei a járda felé fordítva2.jpgöreg autó 2


itt járt Petrocelli.jpgitt járt Petrocelli

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vizizene.blog.hu/api/trackback/id/tr904897652

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ICSG 2012.11.12. 17:08:12

Na ezt nem gondoltam volna! Mármint, hogy a Cable Car-ok még keresztezik is egymás vonalát! Ilyenkor leoldják a kapcsolatot, átgurulnak a keresztben futó kötél felett, majd újra kapcsolódnak a saját kábelükhöz?

Kis ember 2012.11.18. 21:05:51

@ICSG:
Na ez az, amit nem tudok...

Nagykócsag 2012.11.23. 21:32:00

Ez nagyon érdekes cikk lett!!! (Csakúgy mint a többi, de ez külön tetszik!) Köszi! :)
süti beállítások módosítása