vízizene

Megint a vízen vagyok. Az angol és a Disney hajók után most a Silver Wind fedélzetén. Az út a Karib-tengeren és Dél-Európa partjainál vezet. Esténként a koktélbárban zongorázom, napközben a kikötőkben mászkálok. Élmények, benyomások egy bárzongoristától.

Friss topikok

  • tömjénzsolti: Nagyszerű! Már régen hiányoltam az újabb útibeszámolókat és a csodálatosnál csodálatosabb fotókat.... (2018.07.29. 12:57) 2018.02.13. Fort-de-France, Martinique
  • tömjénzsolti: Érdekesek és informatívak a képek,jó a tájékoztató összekötő írás is, várom a folytatást. (2018.04.15. 10:32) Szentpétervár (3. rész)
  • Zsomatograf: Hello! Eltűnt a Szentpétervár 1. része. :-O Mondjuk a Feedly becachelte, így ott meg tudtam nézni... (2018.02.20. 08:42) Szentpétervár ízelítő
  • Kis ember: @luxusMátéslusszkulcs: Az útnak vége, de nemsokára jön a következő. És ígérem, hogy befejezem az ... (2018.01.24. 11:33) 2017.07.27. Visby, Gotland
  • Csöre: wow!Hűha!Hajjajjaj!Meg se tudok szólalni! És a ti hajótok "csak" olyan böhöm nagy volt??? Azért az... (2017.11.18. 15:18) 2012. december 17. Panama-csatorna

Linkblog

Megint a vízen vagyok. Az angol és a Disney hajók után most a Silver Wind fedélzetén. Az út a Karib-tengeren és Dél-Európa partjainál vezet. Esténként a koktélbárban zongorázom, napközben a kikötőkben mászkálok. Élmények, benyomások egy bárzongoristától.

AZ ÚTVONAL

Hogy merre járok, az https://www.icruise.com/ships/silversea-cruises-silver-wind-cruise-itineraries.html oldalon lehet megnézni

2017.06.30. Murmanszk

2017.07.14. 01:22 :: Kis ember

Előző nap folyamatosan bőgött a ködkürt, ringatózott a hajó, ahogy a sarkvidéki nyári ködben Arhangelszkből Murmanszkba tartottunk. Itt viszont szép idő fogadott, amint lehetett, ki is mentem biciklizni a városba. A KGB-s tisztnő még a hajón sokáig vizsgálta az útlevelemet, telefonálgattak aztán csak kiengedtek. A kijáratnál újabb ellenőrzés, ez már gyorsan ment. Szpasziba- mondom udvariasan és jobbra pillantok, ahol a Lenin atomjégtörő dokkol.

 

The day before the ship's whistle was roaring all day, the ship was rocking as we headed from Arkhangelsk to Murmansk in the Arctic summer fog. But here the sun shines. As soon as I could I left the ship and went with bike to the city. The female KGB officer inspected for a long time my passport on the ship and took a lot of phone call but at last just she let me out. Another check at the exit but it was already fast. Spasiba - I say politely and I look to the right where the Lenin nuclear icebreaker is docking.

 

lenin_elt.jpg

Lenin élt/ Lenin lived

 

Előbb azonban a város. Murmanszk ugyanolyan lehangoló mint Arhangelszk, senki nem beszél semmilyen nyelvet az oroszon kívül, panelházak mindenhol, szocreál szobrok, a postán sokáig magyarázom hogy képeslapot akarok, aztán megtanulom a szót: atkritka. Atkritka, az nincs, mondják és a főpostára küldenek, ott már valóban van. A főposta természetesen a Lenin Proszpekten található, közvetlenül a Komszomolszkaja ulica és a Karl-Marx ulica mellett.

But first the city. Murmansk is depressing as Arkhangelsk, no one speaks any language other than Russian concrete block houses everywhere, socialist sculptures. I try to explain in the post office for a long time I want a postcard, and then I learn the word: “Atkritka”. Atkritka they don’t have they say, and send me to the main post office, there they have already some. The main post office is (of course) on Lenin Avenue, right next to Komsomolskaya ulitsa and Karl-Marx ulitsa.

 

veluk_elo_mult_1.jpg

Velük élő múlt 1./The living past 1.

 

A város hősies szerepet játszott a II. világháborúban (igaz, melyik szovjet város nem?), a szövetségesek ide tudták transzportálni a segélyeket. Közel van a finnekhez, akkoriban a német hadsereget csak kilométerek választották el Murmanszktól, de a félsziget elszánt védőinek köszönhetően, akik két évig kitartottak, nem sikerült bevenniük a várost.

 

The city played a heroic role in World War II (which Soviet city not?) the Allies were able to transport the aid  here. It is close to Finnland and at that time the German army was only by few kilometers away but thanks to the heroic defenders of the peninsula, they were unable to take the city for two years.

 

veluk_elo_mult_2.jpg

Velük élő múlt 2./The living past 2

 

Ez a közelség aztán a kilencvenes években a prostituáltaknak jelentett előnyt, akik Finnországba jártak a jóval fizetőképesebb kereslet miatt. Később a finn hatóságok ezt a vízum szigorításával eltörölték. Reméltem hogy találok egy masszőrt vagy csontkovácsot, ha már itt a kapitalizmus a nyakunkon, de sehol a városban, több helyen is megkérdeztem. Kiderült hogy évente két-három külföldi hajó látogat csak Murmanszkba.

 

Prostitutes benefited this proximity then in the 1990s as they went to Finland because of the much more rich customers. The Finnish authorities later abolished this by limiting the visa. I was hoping to find a chiropractor if capitalism was outbroken but nowhere in the city I found but I asked in several places. Only two or three foreign ships visit Murmansk every year.

 

veluk_elo_mult_3.jpg

Velük élő múlt 3./The living past 3.

 

Visszavergődök a kikötőbe, nem egyszerű mert sokszoros vasúti síneken kell átküzdeni magam, a vonatok jönnek mennek a maguk komótos tempójában. Valószínűleg sokan elvesztik a türelmüket, ezért speciális módon védik az átjárókat.

 

I bounce back to the harbour. It’s not easy because I have to break through multiple railroad tracks. The trains come and go at their own chilled pace. Many drivers seems to lose their patience so the crossing is protected in a special way.

 

vasuti_atjaro.jpg

Vasúti átjáró/Railroad crossing

 

Emellé még a tölcsérhangszóróból szaggatott csilingelés is hallatszik, kész időutazás. Az egyik átjáróban hosszan vesztegel egy tehervonat, kikerülni nem lehet, gyűlik a sor. Örülök hogy időben visszaindultam, ha sietnem kéne, valószínűleg idegbeteg lennék.

In addition the intermittent jingle from the funnel speaker - pure time travel. One of the trains is waiting long time in the crossing, it is impossible to detour, the line is gathering. I’m glad I got back in time if I had to hurry I’d probably be nervous.

 

Pont délre érek vissza, van egy órám még, éppen indul egy idegenvezetés a jégtörőre. Naiv olasz navigátorunkkal együtt mi vagyunk csak külföldiek, mindenki más orosz. Alessandro azért naiv, mert azt hitte, fizethet dollárral a belépőért. Nos persze hogy nem. Szerencsére nálam van elég rubel, nagyvonalúan meghívom a 300 rubeles (kb 1500 forintos) tikettre. Az idegenvezető csak oroszul beszél, próbálok valamit kihámozni a mondanivalójából. Később az egyik látogató segítségével pár szóban összefoglalja angolul is a lényeget.

I'll be right back at noon I still have an hour. A tour to the icebreaker is just starting. With our naive Italian navigator we are just the two foreigners, everyone else is Russian. Alessandro is naive because he thought he could pay in dollars for the ticket. Well, of course not. Luckily I have enough rubles I invite him to the 300-ruble (appx 4 USD) ticket. The tour guide only speaks Russian, I’m trying to peel something out of what she wants to say. Later with the help of one of the visitor, she summarizes in a few words in English.

 

ket_hajo.jpg

Két hajó/Two ships

 

A Lenin atomjégtörő korának hatalmas vívmánya volt. Az 1957-59 között épült hajót OK-150 nyomottvizes reaktorral szerelték fel. Évente kb. tíz kilogramm uránium-235-öt fogyasztott.

 

Lenin nuclear icebreaker was a huge achievement of it’s era. The ship, built between 1957-59 was equipped with an OK-150 pressurized water reactor. It consumed approx. ten kilograms of uranium-235 a year.

 

reaktorter.jpg

Reaktortér/Reactor area

 

A fenti képen is látható, hogy méretben szinte megegyezik a Silver Clouddal: 16.000 tonnás, 134 méter hosszú, 27,6 méter széles és 16,1 méter magas. Legnagyobb sebessége 18 tengeri mérföld (33 km/h), de jégtörő üzemmódban általában 2-10 mérföld/órával haladt.

 

The image above also shows that it is almost the same size as the Silver Cloud: 16,000 tons, 134 meters long, 27.6 meters wide and 16.1 meters high. Its top speed is 18 nautical miles (33 km/h), but in icebreaking mode it usually traveled 2-10 miles/h.

 

A szárazföldiek elképzelésével szemben a jeget nem az orrával törte, hanem felúszott a maximum két méter vastag jégre és a súlyával összeroppantotta. Iszonyú energiákat fogyaszthatott ez az állandó fel-le haladás.

 

Contrary to the idea of ​​the land-locked people it did not break the ice with it’s nose but swam up to a max. two meters thick ice and shattered it with its weight. Terrible energies could have been consumed by this constant up and down progress.

 

magyarazo_tabla2.jpg

Magyarázó tábla 2./Explanation board 2.

 

Ha a térképre nézünk, láthatjuk hogy a Szovjetuniónak milyen nagy szüksége volt a jégtörőkre: két másik tengeri kijáratánál, a Fekete- és a Balti-tengereken az imperializmus fenevadjai uralták a szűk átjárókat, a Fehér-tenger pedig befagy télen. A Lenin szolgálatba állításával a hajózóútvonalak lerövidültek és a szovjet tengeri flotta végre egész évben bevethető volt. Nem utolsó szempont, hogy a közeli Arhangelszkben gyártották a félelmetes hírű tengeralattjárókat, melyeknek szintén jól jött a szabad víz.

 

If we take a look at the map we can see how much the Soviet Union needed icebreakers: at its two other sea exits -  the Black Sea and the Baltic Sea narrow passages – was dominated by the beasts of imperialism and the White Sea froze in winter. With Lenin's service shipping routes were shortened and the Soviet navy was finally able to be deployed all year round. Last but not least, the terribly famous submarines were produced in nearby Arkhangelsk, which also benefited from free water.

 

A másik célja az arktika felfedezése és szabaddá tétele volt, különösen a sarkvidéki olajmezők utáni kutatás. Ilyen távolságokat a jégen át csak atommeghajtású hajóval lehetett megtenni.

The other goal was to explore and unleash the Arctic, especially research into Arctic oil fields. Such distances through the ice could only be covered by a nuclear-powered ship.

 

 

 

harminc_ev_szolgalat.jpg

Harminc év szolgálat/ 30 years of service

 

Az atomerőmű pont úgy működik, mint a háziasszonyok kuktája: a maghasadás során keletkező energia elnyelődik, ezáltal hő termelődik. Ezzel vizet forralnak (egy- vagy kétkörös rendszerrel) és a gőzt utána kiengedik egy turbinára. A gőz megforgatja a turbinát, kész is az áramfejlesztő.

The nuclear power plant works exactly like a housewife's cooker: the energy generated during nuclear fission is absorbed and thus producing heat. This boils water (with a single or double circuit system) and then releases the steam to a turbine. The steam rotates the turbine, and the generator starts to work.

 

generator.jpg

Generátor

 

Turbina

 

A videón a turbina kb. 1300-szor lassabban forog, mint üzem közben. És persze a burkolat is hiányzik róla.

In the video the turbine rotates approx 1300 times slower than during operation. And of course the cover is also removed here.

Mindezt a vezérlőteremből lehetett irányítani.

 All this could be controlled in the control room.

 

 

gephaz_vezerlo.jpg

Gépház vezérlő/ Control room

 

Navigátorunk szerint nem sokban különbözik a mi hajónkétól. Felszereltsége a korhoz képest komoly.

According to our navigator, it is not much different from our ship. It is very well equipped  compared to its age.

 

komoly_felszereltseg.jpg

Komoly felszereltség/ Well equipped

 

Ha jól vettem ki, ez a kép a hűtőberendezés kontrollműszere.

 

 If I understood well this picture is for the cooling control system. 

hutes.jpg

Hűtés

 

1967-ben a hűtőberendezés meghibásodott, kisebb nukleáris balesethez vezetett. A Lenin atomjégtörőn összesen két kisebb ilyen jellegű affér történt.

 In 1967, the cooling system failed leading to a minor nuclear accident. A total of two smaller affairs of this type of incident occurred on the Lenin nuclear icebreaker.

A felső szintek elképesztően szépen kidolgozottak. Sok-sok hónapot töltöttek el itt a legénység tagjai, igyekeztek hát nívósan elkészíteni a belső tereket.

The upper levels are amazingly nicely crafted. The crew members spent many-many months here so they tried to create the interiors with quality.

 

lenin_folyoso.jpg

Folyosó/Corridor

 

Faburkolat mindenhol, linóleum vagy szőnyeg a padlón. Régi irodák szaga köszön vissza.

Wood paneling everywhere, linoleum or carpet on the floor. The smell of old offices is coming back.

 

lepcsofeljara.jpg

Lépcsőfeljáró/Stairwell

 

A kantinban pianínó,

In the crew mess upright piano,

 

kantin.jpg

Kantin/crew mess

 

pianino.jpg

Pianínó/Upright piano

 

a központi teremben rendes nagyzongora.

in the lobby grand piano

 

nagyzongora.jpg

Nagyzongora/Grand piano

 

Híres előadókat is meghívtak játszani rajta, de megfordult itt Gagarin és Fidel Castro is. Utóbbiak lehet hogy sakkoztak

Famous performers were also invited to play on it, but Gagarin and Fidel Castro also turned up here. The two may have played chess

 

sakkasztalok.jpg

Sakkasztal/ Chess board

 

A díszteremben intarziák

Inlays in the ballroom

 

diszterem.jpg

Díszterem/ Ballroom

 

A többiek már felmentek a hídra, én még nézelődöm kicsit. Csönd lesz talán. Ketten vagyunk most: Lenin és én. Lenin mint kép szobám falán.

The others have already went up to the bridge, I am still looking around a bit. There may be silence. There are two of us now: Lenin and I. Lenin as a picture on the wall of my room.

 

mindenhol_buzdit.jpg

Mindenhol buzdít/He encourages everywhere

 

Szerintem itt a legmagasabb az egy négyzetméterre eső Lenin ábrázolások aránya.

 

I think the highest rate of Lenin representations per square meter is here. 

 

hatalmas_homlok_hatalmas_esz.jpg

Hatalmas homlok, hatalmas ész / Huge forehead, huge brain

 

A híd körülöleli kapitány kajütjét, dolgozóját és szalonját.

The bridge surrounds the captain's cabin, office and salon.

 

kapitany_dolgozo.jpg

Kapitányi dolgozó / Captains office

 

szalon.jpg

Szalon / Saloon

 

Alessandro be akart nyitni a kajütbe is, de zárva volt, azt mondták, a kapitány éppen alszik. Ezek szerint a nyugalmazott tengerésztiszt a hajón él?

Alessandro wanted to enter the cabin, but it was locked, they said the captain was just sleeping. Do they say the retired officer lives on the ship?

Navigátorunk egyébként remekül érezte magát, a gépteremben még nem volt olyan élénk, de a hídon, megszokott környezetében már otthonosan mozgott. Belenézett az ősöreg radarberendezésbe, bár mint megjegyezte, hiányzik a fekete gumimaszk mellyel teljes sötétséget lehetett benn csinálni.

Our navigator felt great he wasn't so lively in the engine room but he felt already at home on the bridge in his netural environment. He looked into the ancient radar equipment though as he noted the black rubber mask with which complete darkness could be done was missing.

 

navigatorunk_visszater_a_multba.jpg

Navigátorunk visszatér a múltba / Our navigator returned to the past

 

A polcokon lévő füzetekről engem kérdezgetett, mit jelentenek, kibetűzöm neki, az egyik rádiólogokat tartalmaz, buzgón beleolvas és értelmezi is.

 

He asked me about the booklets on the shelves what they mean, I spell them out, one of them contains radio logs he eagerly reads and interprets it.

 

navigatorunk_visszater_a_multba2.jpg

Navigátorunk visszatér a múltba 2./ Our navigator returned to the past 2

 

A navigációs asztalt még felismerem, bár elsőre simán nyomdai levilágítónak nézném.

I recognize the navigation table, although at first I think it is an old analog printing scanner.

 

navigacios_asztal.jpg

Navigációs asztal / Navigation board

 

Jó pár hagyományos eszköz is megtalálható, például az összeköttetés a gépház és a híd között,

 

There are also a number of traditional devices such as the connection between the engine room and the bridge,

 

 

 

osszekottetes.jpg

Összeköttetés / Connection

 

vagy a szócső.

Or the tube

 

szocso.jpg

Szócső / tube

 

A műszerezettség polgári (azaz nem hadi-) hajóhoz képest eszméletlen. Jó, a Lenint tekinthetjük kutatóhajónak, így már érthetőbb.

The instrumentation is breathtaking compared to a civilian (i.e. not a warship) ship. Well, Lenin can be considered a research ship, so it's more understandable

 

muszer_1.jpg

Műszer 1.

 

muszer_2.jpg

Műszer 2.

 

muszer_3.jpg

Műszer 3.

 

muszer4.jpg

Műszer 4.

 

muszer_5.jpg

Műszer 5.

 

muszer_6.jpg

Műszer 6.

 

muszer_8.jpg

Műszer 8.

Facebookos szakértő szerint: looks like a R-155 (Р-155), but it was a modular one and I cannot be sure.

 

muszer_9.jpg

Műszer 9.

 

muszer_10.jpg

Műszer 10.

 

 

muszer_11.jpg

Műszer 11

 

muszer_12.jpg

Műszer 12.

R-250 receiver

 

muszer_13.jpg

Műszer 13.

Two Volna receivers

 

Kedves értő blogolvasók, legyenek olyan kedvesek beazonosítani a képen látható műszereket. A morzét és a „teletajp”-ot felismerem, de a többi rejtély.

Dear savvy blog readers be kind to identify the instruments shown in the picture. I recognize the crumbs and “teletajp,” but the rest is a mystery.

 

Íme egy BRG SHR 116 gyártmányú magyar adatrögzítő magnetofon. A „B” gondolom itt még Beloiannisz...

Here is a BRG SHR 116 Hungarian data recorder

 

brg_shr.jpg

BRG SHR

 

Élelmes műszerészek alkatrészdoboza.

Tool box for clever technicians

 

alkatreszdoboz_gyufaskatulyabol.jpg

Alkatrészdoboz gyufaskatulyából / Tool box made from match boxes

 

Nekem az üvegbetétes biztosíték túl modernnek tűnt, de aztán beugrott, hogy a hajó 1989-ig teljesített szolgálatot.

 The glass fuse seemed too modern, but then I remembered that the ship had served until 1989.

Gyönyörűen karban tartják a járművet, az óra például szépen mutatja a pontos időt.

The vehicle is beautifully maintained, the clock for example shows the exact time.

 

az_ora_mukodik.jpg

Az óra működik / The clock works

 

Sajnos az oroszoknak múzeumban még fejlődniük kell. Ha összevetjük a Lenint az USS Midwayjel

 Unfortunately, the Russians have to improve how to set a museum. If we compare Lenin to the USS Midway

(San Diego - USS Midway)

 

akkor tapasztalnunk kell, hogy bár a Lenin technikailag érdekesebb, de a Midwayt úgy rendezték be, hogy egyik ámulatból a másikba esünk. Itt csak szimplán, szárazon mutatják be a berendezéseket, míg ott igyekeztek életszagúbbá tenni.

 

we experience that although Lenin is technically more interesting, Midway is arranged to fall from one amazement to another. Here the equipment is presented in a simple, dry way while there they tried to make it more life-like.

 

orvosi_rendelo.jpg

Orvosi rendelő / medical room

 

Igaz, itt viszont van túravezető, csak sajnos semmit nem értek abból amit mond. Mikor viszont rákérdezünk az atomreaktor működésére, készségesen mutatja be az mellékelt maketten.

True, there is a tour guide here but unfortunately I don't understand anything from what she says. However when asked about the operation of the nuclear reactor she is willing to present it on the model.

 

reaktor_belso_felepitese.jpg

Reaktor belső felépítése / model of the inside of the reactor

 

Nagyon elment az idő, még megcsodáljuk az olimpiai lángot,

Time is running out, we still admire the Olympic flame,

 

olimpiai_lang.jpg

Olimpiai láng / olympic flare

 

amely nem tudom hogy került ide, aztán sietünk is vissza a hajóra.

which I don't know how it got here, and then we hurry back to the ship

 

A pieren fiatalok hangoskodnak, esküvőre készülnek.

Young people on the pier are loud, preparing for a wedding

 

eskuvo.jpg

Esküvő 1. / Wedding 1

 

eskuvo_2.jpg

Esküvő 2. / Wedding 2

 

eskuvo_3.jpg

Esküvő 3. / Wedding 3

Az „All crew on board time” 13.00. 13.05-re érek vissza, nem izgulok, látom hogy bunkerolják (tankolják) a hajót, egyhamar nem indulunk még. Mikor beérkezem, a reggel óta ott szobrozó KGB-s bárisnyának a kezébe nyomom a piros bumázskát „ocseny szpasziba málágyec” kifejezéssel, ezen jót nevet. Paula a személyzetis, elvesztve angol hidegvérét sziszegve számon kéri az öt percet, nem értem mit dühösködik, közli hogy a kapitányhelyettes (egyben biztonsági tiszt) elé citáltat. Ugyanezt megkapja Alessandro is, értetlenül pillogunk. Ebédnél aztán beugrik, hogy valószínűleg le kell adnia az összes útlevelet a csekistáknak, azért volt ideges, nem akar kikezdeni az állambiztonsággal. (Nem történt egyébként semmi.)

 

“All crew on board time” 13.00. We get back to 13.05, I'm not worried, I see the ship is bunkering (being refueled) we won't be leaving any time soon. When I arrive, I put the red bumashka to the hand of the KGB barishna (who has been sculpting there since this morning) with the phrase “ocheny spasiba maladets”, she laughs. Paula, the crew manager leaving of her English cold blood hissing asks for the five minutes late. I don't understand what she's angry about, she announces that she will citate us to the staff captain (also a security officer). Alessandro gets the same, we blink incomprehensibly, then pops in that she probably has to hand over all his passports to the Chekists, so she was nervous not wanting to bother with state security. (Nothing happened anyway.)

 

Négykor indulunk, délutáni álmomból ébredve kipillantok az ablakon, egyből a Kuznyecov Admirálist, Oroszország egyetlen repülőgép-hordozóját látom.

We leave at four, waking up from my nap I look out the window. I see Admiral Kuznetsov, Russia’s only aircraft carrier.

 

kuznyecov.jpg

Kuznyecov

 

Könnyű felismerni a síugrósánc orráról. Az orosz (és az angol) vadászgépek a saját erejükből szállnak fel, a rövid futópálya miatt kell feldobni őket a levegőbe. Az amerikaiak gőzkatapultot használnak.

It is easy to recognize from the ski-ramp nose. Russian (and English) fighters take off on their own, having to be thrown into the air because of the short runway. Americans use a steam catapult.

 

Még bevillan a Roszatomflot (eredetileg Atomflot, látszódik is) másik egysége, a Szevmorputy

Another unit of Rosatomflot (originally Atomflot), the Sevmorput is here too.

 

roszatomflot.jpg

Roszatomflot

 

atommeghajtású konténerszállító, aztán lassan eltűnik a part. Irány vissza Norvégiába!

It is a nuclear-powered container carrier. Then slowly the shore disappears. Head back to Norway!

 

magyarazo_tabla.jpg

Magyarázó tábla / explanation board

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vizizene.blog.hu/api/trackback/id/tr2912662485

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Évamama 2017.07.15. 19:45:21

Műszer 6 szerintem óptima írógép, műszer 10 telexgep, aztán a lyukszalagost távíronak nézem, Péter biztosan többet is felismerné. Nem volt ott sugarveszely? Hova tették a hajó lelkét, az atom meghajtást? Azt sem értem, minek ment ide ez a hajó? Mit csináltak az utasok?

csaba03 2017.07.17. 09:56:46

műszer2 egy mélységmérő

Kis ember 2017.07.18. 08:56:57

@csaba03: Köszönöm. És tudjuk milyen elven működik? Radar, visszhangos vagy egyéb?

csaba03 2017.07.18. 09:52:24

@Kis ember: ultrahangos, a hang kibocsátása és a visszhang észlelése között eltelt időt méri, ez alapján számolja a mélységet (az eltelt idő osztva kettővel és szorozva a hang sebességével, ami vízben ~1500 m/s), analóg műszer, a mélységet a kör alakú tárcsán világító csík mutatta (két skála van, mélységtől függően lehet közöttük váltani egy kapcsolóval)
a mélységmérők általában ma is így működnek, csak a kör alakú analóg kijelző helyett digitális számkijelző mutatja a mért értéket

csaba03 2017.07.18. 09:59:54

ja, elborult agyú hajósoknak ma is gyártanak ilyen "retró" külsejű műszert:

www.nasamarine.com/wp-content/uploads/2015/12/stingray.jpg

Kis ember 2017.07.19. 22:51:44

@csaba03: Ahogy annak idején Dékány András a "Kalózok bálnák tengerek" c. művében megírta. Az Atlas Echolot!

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2017.07.25. 23:48:16

Na szóval kissé megkésve, de annál nagyobb szeretettel, ahogy a régi "szív küldi"-kben szokták volt üzenni.
1. Először is nagy élmény volt a hajóbelső, folyosók, kabinok belseje szinte ugyanaz mint egykori M/S Petőfi szovjet építésű MAHART tengerjárón, amin kétszer 10 hónapot töltöttem. Még a Lenin kép a tiszti szalon falán is ugyanaz a jobb profil volt, a Fülöp szigetekre érkezve szedtük le hogy ne tűnjünk annyira kommunistáknak az akkor Ferdinand Macros uralta országban, sose került vissza.
2.Még a parancsnoki híd is hasonló, nem tudom azóta letettek e róla, de akkoriban nem rakták a műszereket egy közös szekrénybe, hanem mindennek külön öntött alumínium vízmentes (ja beltérben még csak-csak, de kint a decken MINDEN beázott)háza volt mint a "komoly felszereltség" képen látszik, dobozka, szekrényke egymás hegyén hátán, imádták a ruszkik.
3.Műszer 1. Fogalmam sincs micsoda.
4.Műszer 2. Ultrahangos mélységmérő
5.Műszer 3. Nem tudom
6.Műszer 4. Magnó, beragadt a lejátszás gomb.
7.Műszer 5. SzT 35 géptávíró, a seregből ismerős, hajón
nem láttam ilyet soha. Annakidején úgy kezdődött a műszaki leírása, hogy "már a nagy honvédő háború idején bebizonyította megbízhatóságát" szóval legalább olyan modern mint a szovjet gyártmányú korszerű Kurszk 4 típusú gyrokompasz, aminek az eredeti Anschütz változatát a malmői tengerészeti múzeumban kiállított német U boaton láttam viszont.
8.Műszer 6. Ez is valami telex lesz. Gondolom már a civil, nem titkosított fajta.
9.Műszer 8. Ez a rádióadó lesz.
10.Műszer 9.Előtérben szalagos géptávíró vevő, mögötte rádióvevő, a jobbra tőle lévőt képtávírónak saccolom.
11.Műszer 10.u.a. mint 5. csak becsukva.
12.Műszer 11. Vótmá 9-el.
13. Műszer 12. Nem tudom, de gyanítom, hogy a rádiós felszerelése.
14.Műszer 13. A két körskálás a rádióvevő, a többi is a rádióállomás tartozéka, középen a jobbra-balra rángatós Morse billentyű, ezzel sokkal gyorsabban lehet adni mint a pötyögtetőssel, csak legyen aki ugyanilyen gyorsan megérti.
süti beállítások módosítása